Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FE34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hanna Saraketo
  • Kirsi Tanner

Vastuuhenkilö

Hanna Saraketo

Ryhmät

  • 20ALITAI
    Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.

Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.

Sisältö (OJ)

Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

Esitietovaatimukset (OJ)

Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.

Aika ja paikka

14.1. Online
15.2. Online
22.3.
22.4. Ikaalinen
20.5. Hämeenkyrö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei varsinaista tenttiä.

Akateeminen essee, deadline sunnuntaina 13.2.​
Oppimispäiväkirja, deadline sunnuntaina 20.3.​
Styleboard, deadline keskiviikkona 20.4.​
Blogi, deadline ke 18.5.​

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja osallistuminen
Tehtävät

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luennot ja tiimien sparraukset ​
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti (akateeminen essee, oppimispäiväkirja, blogi, moodboard, styleboard) ja ryhmässä (työpajat)
- Yhteisöllinen oppiminen​
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta

Oppimateriaalit

Itsenäistä tiedonhakua, Moodlessa suositeltavaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia​

Etä- ja lähitapaamisia n. 20 tuntia​
Itsenäistä työskentelyä kotitehtävien muodossa 110 tuntia​
- Akateeminen essee kirjallisuuden perusteella​
- Oppimispäiväkirja podcastien tai webinaarien perusteella​
- Styleboard ja moodboard ​
- Blogi vaikuttajaseminaarista​

Sisällön jaksotus

14.1. Asiakassuhdemarkkinointi ja asiakasprofilointi,
Workshop 1 - Customer canvas ja asiakaspersoonien laatiminen,
markkinointisuunnitelman laatiminen

15.2. Markkinointistrategia ja monikanavainen markkinointikampanja, Workshop 2 - Markkinointisuunnitelma-Canvas

22.3. Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan? Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?

22.4. Vaikuttajamarkkinointiseminaari

20.5. Projektien esittely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osana opintojaksoa vaikuttajamarkkinointiseminaari, yritysvieraita.

Kansainvälisyys

Englanninkielistä materiaalia.