Asiakasprofilointi ja markkinoinnin strategiset linjaukset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00FE34-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 20.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Saraketo
- Kirsi Tanner
Vastuuhenkilö
Hanna Saraketo
Ryhmät
-
20ALITAILiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Ikaalinen
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla tutustutaan markkinointiin erityisesti asiakasnäkökulmasta ja opitaan suunnittelemaan markkinointia.
Opiskelija osaa
- ajatella markkinointia strategisina valintoina,
- toteuttaa asiakassuhdemarkkinointia,
- laatia markkinointisuunnitelman ja toteuttaa markkinointikampanjan,
- hyödyntää tutkimustietoa markkinoinnissa.
Sisältö (OJ)
Mitä on markkinoinnin strateginen suunnittelu?
Mitä ovat asiakasprofilointi ja asiakassuhdemarkkinointi?
Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan?
Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
Esitietovaatimukset (OJ)
Edellisten moduulien tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa asiakassuhdemarkkinointiin, strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät, tuntee viestintäkanavat ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnissa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida oppimaansa käytännön tilanteisiin. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella uusia ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija tietää vain joitain asiakassuhdemarkkinointiin, markkinoinnin strategiseen suunnitteluun ja graafiseen viestintään liittyviä käsitteitä eikä osaa toteuttaa toimivaa markkinointikampanjaa.
Aika ja paikka
14.1. Online
15.2. Online
22.3.
22.4. Ikaalinen
20.5. Hämeenkyrö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei varsinaista tenttiä.
Akateeminen essee, deadline sunnuntaina 13.2.
Oppimispäiväkirja, deadline sunnuntaina 20.3.
Styleboard, deadline keskiviikkona 20.4.
Blogi, deadline ke 18.5.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus ja osallistuminen
Tehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot ja tiimien sparraukset
- Tehtävien tekeminen itsenäisesti (akateeminen essee, oppimispäiväkirja, blogi, moodboard, styleboard) ja ryhmässä (työpajat)
- Yhteisöllinen oppiminen
- Kirjallisuuteen perehtyminen ja muu tiedonhankinta
Oppimateriaalit
Itsenäistä tiedonhakua, Moodlessa suositeltavaa kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia
Etä- ja lähitapaamisia n. 20 tuntia
Itsenäistä työskentelyä kotitehtävien muodossa 110 tuntia
- Akateeminen essee kirjallisuuden perusteella
- Oppimispäiväkirja podcastien tai webinaarien perusteella
- Styleboard ja moodboard
- Blogi vaikuttajaseminaarista
Sisällön jaksotus
14.1. Asiakassuhdemarkkinointi ja asiakasprofilointi,
Workshop 1 - Customer canvas ja asiakaspersoonien laatiminen,
markkinointisuunnitelman laatiminen
15.2. Markkinointistrategia ja monikanavainen markkinointikampanja, Workshop 2 - Markkinointisuunnitelma-Canvas
22.3. Miten monikanavainen markkinointikampanja rakennetaan ja budjetoidaan? Mitä vaatimuksia kanavavalinnat aiheuttavat graafiselle viestinnälle?
22.4. Vaikuttajamarkkinointiseminaari
20.5. Projektien esittely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osana opintojaksoa vaikuttajamarkkinointiseminaari, yritysvieraita.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä materiaalia.