Siirry suoraan sisältöön

Opettajan digitaalinen perusosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FR97-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.05.2021 - 24.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.10.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Opettajat
Jiri Vilppola
Mikko Turunen
Hanna Laakso
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Ryhmät
21OPKOU
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
1L00FR97

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:

- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.

Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.

Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.

Aika ja paikka

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2021
(aloituswebinaari 28.10 2021 14-16)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Periodi 2 / Syksy 2021.

Lokakuu - joulukuu 2021.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Aloituswebinaari 28.10 2021 14-16

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Siirry alkuun