Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 30.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Piia Roos
Petteri Väkiparta
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Opintojakso
7S00EL62

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Aika ja paikka

Moduulin opettajina Piia Roos ja Petteri Väkiparta

Opetuksen alustava ohjelma:

Perjantait etäopetusta klo 14–18.45, lauantait lähiopetusta koululla tai muussa oppimisympäristössä klo 9–15.15

vk 34
pe 27.8. klo 14–15.30 Yhteinen aloitus, moduulin ja tehtävien läpikäynti / Petteri
la 28.8. klo 9–11.45?????

vk 36
la 11.9. klo 9–15.15 Petteri

vk 38
pe 24.9. klo 14–15.30 Piia ja klo 15.45-18.45 Petteri

vk 40
pe 8.10. klo 14–15.30 Petteri

vk 43
pe 29.10. klo 14–18.45 Piia

vk 45
pe 12.11. klo 14–15.30 Piia

vk 47
pe 26.11. klo 14–18.45 Piia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät.

Oppimateriaalit

Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 10 op = 270h, josta 30 h kontaktiopetusta, itsenäinen osuus 240 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiedon soveltaminen omaan työhön (varhaiskasvatuksessa), mahdolliset vierailijat.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Siirry alkuun