Hoitotiede eilen ja tänään (vain 20AVOSHV ryhmälle) (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV91-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2021 - 17.10.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 10.01.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Avoin AMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Sirkku Haaranen
Vastuuhenkilö
Sirkku Haaranen
Ryhmät
-
20AVOSHVSairaanhoitajakoulutuksen polkuopinnot, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta
Sisältö (OJ)
- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa
Aika ja paikka
Verkossa toteutusaikana 25.10.2021 - 21.12.2021. Teorialuennot 9.11.2021 ja 30.11.2021 klo 12.30 - 15.45 etäopetuksena.
9.11 Teoriatunnilla sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa, että toteutusaikaa jatketaan 10.1.2022 saakka, syynä opiskelijoiden toive.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei uusintamahdollisuuksia, tehtävät tulee tehdä toteutusaikana 21.12.2021 mennessä. Tämän jälkeen tehtäviä ei voida palauttaa ja kurssi sulkeutuu automaattisesti.
9.11 sovittu yhdessä opiskelijoiden kanssa, että toteutusaikaa jatketaan 10.1.2022 saakka, syynä opiskelijoiden toive.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 0-5. Arvosanan muodostuu verkkotehtävien arvosanasta. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutuu pääosin verkkototeutuksena. Verkossa tapahtuvan opiskelun lisäksi kurssiin kuuluu teoriaopetusta. Ohjeet kurssin suorittamiseen Moodle-verkkoalustalla. Tuni-moodleen pääset toteutuksen 1. päivän aikana.
- Toteutussuunnitelma täydentyy ennen opintojakson alkua
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä tabulassa ohjeistettu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Huom! Opintojakso on 3 op, mikä tarkoittaa = 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Ei erillistä orientaatiota.
Sisällön jaksotus
- Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Suorita kaikki Moodletehtävät annettujen ohjeideiden mukaisesti:
• Hoitotiede tieteenä
• Tietotesti
• Hoitotieteen historia (mindmap)
• Näyttöön perustuva toiminta (Tamkin kirjallisen työn ohjeen mukaisesti, lähteisiin viitaten ja perustellen)
• Tieteen merkitys (pohdintatehtävä, valitsemaasi tieteelliseen artikkeliin viitaten).
Muutos 9.11: Tämä (tieteen merkitys) tehtävä korvautuu osittain teorialuennoilla ja osittain toisella tehtävällä (Moodlessa), joka tehdään opinnäytetyöskentelyä varten ja otetaan mukaan sekä käsitellään opinnäytetyön orientaatiotunneilla tammikuussa 2022. Tämä muutos tehty toteutussuunnitelmaan opiskelijoiden ja opettajan 9.11 tekemän yhteisen sopimuksen perusteella.
• Itsearviointi
Mikäli sinulla ei toteutusajan jälkeen n. 3 viikon jälkeen näy suoritusmerkintää, varmista ensin oletko suorittanut kaikki vaaditut tehtävät hyväksytysti? Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana 10.1.2022 mennessä (pvm muutettu 9.11.2021 sopimuksen perusteella). Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- arviointikriteerit täyttyvät vain osittain
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- arviointikriteerit täyttyvät
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- arviointikriteerit täyttyvät