Harjoittelu (10op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO89-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.04.2021 - 31.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.05.2021 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Jori Leskelä
- Opintojakso
- 1L00FO89
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten valitaan, perustellaan ja toteutetaan tilanteeseen ja ympäristöön soveltuvat oppimis-, ohjaus-, ja arviointimenetelmät oppijoiden aktiivisuus huomioiden?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan ja toteutetaan erilaisiin oppimisympäristöihin työelämälähtöisesti ja verkostoja hyödyntäen?
- Miten huomioidaan oppijoiden erilaisia haasteita ja vahvistetaan osallisuutta ja hyvinvointia?
- Miten opettajan toiminnassa näkyy tulevaisuusorientaatio ja yhteiskunnallinen vastuu?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältökysymyksiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- Kuvaa omaa opettajan käyttötietoaan (ihmis-, oppimis-, ja tietokäsitys) ja perustelee sen kautta tekemiään menetelmävalintoja opetuksessa, ohjauksessa ja arvioinnissa
- Tuntee monipuolisesti alalleen soveltuvia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- Tuntee opettajan työtä omassa toimintaympäristössään ohjaavat keskeiset säädökset ja asiakirjat
Tekeminen:
Osaa suunnitella, valita ja käyttää eri käytännön toimintavaihtoehdoista alalleen sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa (tietäminen) oppimistilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opettajaopiskelija:
- Suunnittelee ja toteuttaa oppimisprosessin valitussa toimintaympäristössä monipuolisesti ja linjakkaasti
- Soveltaa monipuolisesti erilaisia opetus-, ohjaus-, ja arviointimenetelmiä omalle alalleen
- Hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja verkostoja oppimistilanteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan (mm. työelämälähtöisyys, digitaalisuus, henkilökohtaistaminen)
Opettajana kehittyminen:
Tarkastelee, arvioi ja kehittää asioita sekä omasta että organisaation näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita.
Opettajaopiskelija:
- Toimii opetustyössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- Arvioi itse omaa toimintaansa ammatillisena opettajana
- Toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa ja antaa / vastaanottaa palautetta
- Arvioi oman toimintansa taloudellisia, kestäviä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
- Tunnistaa ja nimeää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ammatillisena opettajana jatkuvan oppimisen periaatteella
Aika ja paikka
Pääosa harjoittelusta tehdään opettajaopiskelijan omassa koulussa tai muissa aidoissa oppmisympäristössä,
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, ja vertaisarviointi, opettajatuutorin antama arviointi.. Arviointi on osaamisperustainen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään pääosin itsenäistä työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä, toiminnan suunnittelua, opetuksen suunnittelua ja toteutusta, havaintojen ja opetuksen reflektointia. Työskentelyä ohjataan myös verkkoympäristössä. Sisältö muotoutuu opiskelijan tarpeiden mukaisesti, lähtökohtana osaamistavoitteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 26,7h
Sisällön jaksotus
Sisältö muotoutuu opiskelijan tarpeiden mukaisesti, esim.
Valmistautuminen
Harjoittelusuunnitelma
Tuntisuunnitelma
Oma opetus
Ohjauskeskustelut opettajatuutorin kanssa
Opetuksen havainnointi ja palaute
Reflektoiva raportointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämiskoulut ja muut ammatilliset oppilaitokset