Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO87-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.05.2021 - 30.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.05.2021 - 31.08.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Opettajat
Jori Leskelä
Hanna Davis
Vastuuhenkilö
Jori Leskelä
Ryhmät
21E1
Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Opintojakso
1L00FO87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään

Aika ja paikka

As per the contact day schedule. See details on Moodle.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

There are no exams for this course component.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the LMS (Moodle) for assessed tasks.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Individual and collaborative small group tasks, including readings, assignments, reflection, presentations and lectures, face to face and online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.

Oppimateriaalit

Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.

Sisällön jaksotus

The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Not applicable.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.

Kansainvälisyys

Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Pass: Teacher student
- combines theoretical data with their own experiences and observations
- reflects their observations, actions and experiences and evaluates their significance to their own competences and knowledge
- participates actively in the group learning process by sharing expertise, searching for information and collaboratively creating knowledge at online and at face to face meetings
- analyzes and evaluates their learning results and choices made
Fail: Teacher student
- describes theoretical knowledge and experiential knowledge and observations separately, discussion is shallow
- presents disconnected facts and/or paraphrases literature
- does not participate in the group processes actively

Siirry alkuun