Siirry suoraan sisältöön

Student Well-being and Support for Learning (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO81-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Opettaja

  • Marianna Leikomaa

Vastuuhenkilö

Kosti Nivalainen

Ryhmät

  • 21E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 21E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:

Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.

Tekeminen:

Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.

Opettajana kehittyminen:

Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.

Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The evaluation is based on the students' team work, as well as peer evaluation.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

online materials, team work, collaborative learning, support workshops, seminar

Oppimateriaalit

All material will be delivered through Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The students will be studying materials, reflecting on their own work, and writing a handbook for support in teams, as well as evaluating each others' work.

Sisällön jaksotus

There will be an introductory online meeting on the 11th of January at 17.00, as well as two non-mandatory guidance workshops (online, 26.1. and 8.2.) The course ends with an online seminar, where the students present their work, on the 24th of February.
There are no weekly lectures!

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students meet the learning goals for the course.

After the course the students are able to:
- identify various challenges in learning and support their students based on researched information
- build and maintain a learning community that supports well-being and inclusion
- operate in multiprofessional and multidisciplinary networks for cooperation and student welfare
- observe, assess and develop safety in the learning community