Vierianalytiikka ja terveysteknologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00FP03-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 31.08.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 16.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marika Toivonen
- Piia Ylisaari
- Elina Järvenpää
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
21BASJBioanalyytikot 2021 Seinäjoki
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee vierianalytiikan käyttötarkoituksen, käytön terveydenhuollossa, toimintaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatujärjestelmiä
- osaa ohjata potilaita ja hoitohenkilökuntaa vierianalytiikkaa koskevissa kysymyksissä
- ymmärtää laadukkaan preanalytiikan merkityksen ja osaa arvioida näytteiden tutkimuskelpoisuutta
- tuntee testien valintaan, menetelmiin, käyttöön ja laadunvarmistukseen liittyvät periaatteet
- omaksuu bioanalyytikon roolin vierianalytiikassa, moniammatillisessa yhteistyössä ja laadun edistäjänä
- tuntee terveysteknologian eri osa-alueita, nykytilannetta ja tulevaisuutta
- seuraa terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueella
Sisältö (OJ)
Vierianalytiikka ja sen käyttötarkoitus terveydenhuollossa
Vierianalytiikan menetelmät, laitteet ja mittausperiaatteet
Testin valinnan perusteet
Hankintaan ja käyttöönottoon liittyvät validointi- ja verifiointikäytänteet ja arvioinnit, käyttö ja huolto
Laadunhallinta, työtä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset vierianalytiikassa
Vierianalytiikka moniammatillisena toimintana
Informaatioteknologian sovellutukset vierianalytiikassa
Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla
Terveysteknologian eri ulottuvuudet
Terveysteknologian soveltaminen kliinisessä laboratoriotoiminnassa
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso tulee olla suoritettuna ennen Preanalytiikan, vieritestien perusharjoittelu ja potilastutkimukset 7B00EG37 -opintojaksoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija nimeää omaa toimintaansa ohjaavia vierianalytiikan suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa määritellä käytettyjen vierilaitteiden käyttöalueita ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjatusti testata käytössä olevien vierilaitteiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa ohjatusti verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja tunnistaa oman roolinsa vierianalytiikan prosesseissa. Osaa nimetä terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja sovelluksia kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita. Opiskelija osaa selittää yleisimmät vierianalytiikassa käytetyt menetelmät ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa ohjeistettuna käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä ja ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Tuntee terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja pohtii niiden soveltamista kliiniseen laboratoriotoimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija soveltaa omaan toimintaansa vierianalytiikkaa ohjaavia suosituksia, standardeja ja laatutavoitteita ja osaa perustella toimintaansa. Opiskelija osaa laaja-alaisesti kuvata vierianalytiikassa käytettyjä menetelmiä ja opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa itseohjautuvasti ohjeiden avulla käyttää, huoltaa ja testata käytössä olevia vierilaitteita, niiden toimintaa ja määritysmenetelmiä. Hän osaa verrata ja analysoida eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa ryhmässä joustavasti, ottaen vastuun oman toiminnan lisäksi myös moniammatillisen ryhmän toiminnasta. Ymmärtää terveysteknologian eri ulottuvuuksia ja osaa soveltaa terveysteknologiaa kliinisessä laboratoriotoiminnassa.
Arviointiasteikko
0-5