Siirry suoraan sisältöön

Opiskelijoiden hyvinvointi ja oppimisen tuki (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO81-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.09.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 27.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sissi Huhtala
  • Kosti Nivalainen
  • Ari Jussila
  • Minna Seppälä

Vastuuhenkilö

Kosti Nivalainen

Ryhmät

  • 21OPKOU
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta
• rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä
• toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa
• havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?
• Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?
• Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?
• Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:

Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija tietää ja osaa kuvata
• erilaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita
• eri opetus-/koulutusasteiden erityisen tuen keskeistä lainsäädäntöä sekä oppilaitoksen turvallisuutteen ja hyvinvointiin liittyviä suunnitelmia ja ohjeita
• oppimiseen, hyvinvointiin, ja osallisuuteen liittyviä tekijöitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja oppijayhteisöissä
• moniammatillista ja -alaista toimintaa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa.

Tekeminen:

Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija tuntee ja osaa kuvata
• oppilaitoksen erityisen tuen järjestämisen tapoja ja toimijoita sekä yhteistyön muotoja moniammatillisissa ja -alaisissa verkostoissa
• miten toimitaan erilaisten tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa sekä haastavissa kohtaamistilanteissa.

Opettajana kehittyminen:

Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia¨.

Opettajaopiskelija
• arvioi itse omaa toimintaansa opettajana ja ohjaajana sekä yksilö- että organisaatiotasolla opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen liittyvissä teemoissa kehittäen turvallisuutta oppijayhteisössä
• toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
• tunnistaa opiskelijoiden oppimisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen mahdollisuudet suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.

Aika ja paikka

11.1.2022 klo 14.00 - n.16.00 Aloituswebinaari
18.1.2022 klo 15.00 - 16.30 välisenä aikana vapaaehtoinen ohjaustapaaminen
19.1.2022 klo 12.00 - 15.00 TUKEE2-hanke järjestää vapaaehtoisen webinaarin: TALVIPÄIVÄN TARINOITA – toiveikkaana tulevaisuuteen ilmoittautumislomake: https://elomake.samk.fi/lomakkeet/12638/lomake.html
26.1.2022 klo 8.30 - 10.30 Hyvinvointia ja osallisuutta tukevan oppijayhteisön ylläpitäminen -webinaari / Minna Seppälä (tallenne)
9.2.2022 klo 15.00 - 16.30 välisenä aikana vapaaehtoinen ohjaustapaaminen
24.2.2022 klo 15.30 - 17.00 Päätöswebinaari

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opjntojaksoon kuuluvat tehtävät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

verkko-opetusluennot, webinaarit, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, opiskelija laatii käsikirjan opintokokonaisuuden teemoista

Oppimateriaalit

TAOK ops
Oppimateriaalit opijtojakson Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opiskelija osallistuu opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, ohjaukset jne.) sekä laatii opintojaksosta käsikirjan.

Sisällön jaksotus

Periodi 3 Ajankohta 3.1.- 27.2.2022

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa

- tunnistaa erilaisia oppimisen haasteita ja tukea opiskelijaa tutkitun tiedon pohjalta

- rakentaa ja ylläpitää hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa oppijayhteisöä

- toimia moniammatillisissa ja -alaisissa yhteistyö- ja opiskelijahuoltoverkostoissa

- havainnoida, arvioida ja kehittää turvallisuutta oppijayhteisössä.



Opintojakson sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Millaisia oppimisen haasteita ja tuen tarpeita opettaja työssään kohtaa?

- Mitä ovat ammatillisen opettajan toimintatavat moninaisten oppijoiden ohjaajana?

- Miten opettaja tukee ja osallistaa oppijoita yhteisölliseen toimintakulttuuriin?

- Miten opettaja tukee oppijoiden oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta opetus-, ohjaus- ja verkostotyössään?

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty/Hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista