Oppimisprosessin muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2021 - 31.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.08.2021 - 24.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Jiri Vilppola
- Mari Leppävuori
- Sanna Ruhalahti
- Vastuuhenkilö
- Jiri Vilppola
- Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- 1L00FO37
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• toimia henkilökohtaistamisen arvopohjan, periaatteiden ja prosessien mukaisesti
• suunnitella oppimis- ja arviointiprosesseja tutkinnon perusteiden ja opetussuunnitelmien pohjalta
• suunnitella ja toteuttaa pedagogisesti linjakkaita oppimisprosesseja erilaisissa oppimisympäristöissä
• osallistaa oppijoita oppimisprosessin muotoilun eri vaiheisiin
• suunnitella oppimis- ja arviointiprosesseja yhteistyössä oppilaitosyhteisön toimijoiden, työpaikkojen ja muiden sidosryhmien kanssa.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitkä ovat oppimisprosessin vaiheet ja miten oppimisprosesseja voidaan jäsentää?
• Miten muotoillaan oppimisprosesseja erilaisiin oppimisympäristöihin?
• Mikä on oppijan rooli oppimis- ja arviointiprosessissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
• tuntee henkilökohtaistamisen prosessin ja arvopohjan ja integroi tätä tietoa omaan/tulevaan toimintaympäristöönsä opettajana
• perustelee oppimisprosessin muotoilua ja ohjausta pedagogisen linjakkuuden näkökulmista, huomioiden oman alansa opetussuunnitelmat/tutkinnon perusteet.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija
• muotoilee omalle alalleen soveltuvan pedagogisesti linjakkaan ja oppijoita osallistavan oppimisprosessin/opintojakson
• tunnistaa, osallistaa ja hyödyntää suunnitelmassaan monipuolisia oppimisympäristöjä (esim. oppilaitosympäristöt, työpaikat, digitaaliset oppimismahdollisuudet).
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
• arvioi omaa työtään, toimintaansa ja osaamistaan suhteessa oppimisprosessin muotoiluun
• arvioi toimintaansa ja suunnitelmaansa oppimisprosessin muotoilusta sekä opettajan eettisten periaatteiden, osallisten hyvinvoinnin sekä oppilaitoksen kustannustehokkuuden näkökulmista.
Aika ja paikka
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 1 / 2021
(aloituswebinaari 31.8 2021)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan esittelemällä (opintojakson aikana rakennettava) oppimismuotoilun suunnitelma opettajaopiskelijan omalle alalle.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä, oppimismuotoiluprosessi opiskelijan omalle opetusalalle
Oppimateriaalit
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opiskelija osallistuu periodi 1:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä oppimisprosessin muotoilusuunnitelman omalle opetusalalle.
Sisällön jaksotus
Periodi 1 / Syksy 2021.
Elokuu - lokakuu 2021.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei varsinaista harjoittelua. Omaan oppimismuotoilun tehtävään pohditaan työelämälähtöisiä kumppaneita omalla alalla.
Kansainvälisyys
Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.