Ohjaus eri ympäristöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FP22-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.09.2021 - 17.10.2021
Ajoitus
18.10.2021 - 06.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Ari Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Juurakko-Koskinen
Ryhmät
-
21OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2021
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää työelämäyhteistyön merkityksen ja toimii ohjaustyössä sitä vahvistaen
- pystyy toimimaan ohjaajana erilaisissa ympäristöissä niin oppilaitoksessa kuin sen ulkopuolella
- tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa ja koulutuksessa sekä käyttää perusteltuja tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään
- seuraa kansainvälisiä ohjauksen virtauksia ja kehittymistä sekä osaa asemoida suomalaisen opinto-ohjauksen kansainvälisessä ohjauksen kentässä
- osaa toimia kansainvälisesti ohjauksen kentällä ja huomioi keskusteluissa osallistujien erilaiset lähtökohdat ja käsitykset
- edistää kotikansainvälisyyttä omassa työssään ja yhteisössään
- osaa ohjata opiskelijoita kansainväliseen liikkuvuuteen liittyvissä asioissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opiskelijaa ohjataan erilaisissa ympäristöissä?
- Miten toimiva ohjaus toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa?
- Mikä on suomalaisen opinto-ohjauksen asema kansainvälisessä ohjauksen kentässä?
- Miten kansainvälisyys vaikuttaa ohjaustyöhön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä. Osa opiskelusta verkkoalustalla.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
Osa toteutuksesta yhteisellä verkkoalustalla (Viro, Latvia)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.