Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sissi Huhtala
  • Katariina Hakala

Vastuuhenkilö

Sissi Huhtala

Ryhmät

  • 21AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2021

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa sosiaalisen kestävän kehityksen merkityksen organisaation arjessa, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan työssä ja yhteistyössä sekä arvioi sitä kriittisesti
- edistää sosiaalisen kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja ohjaustyössään, työyhteisössään ja monialaisissa verkostoissaan
- tunnistaa valtasuhteet toimiessaan asiantuntijana ja toimii tilanteissa eettisesti kestävällä tavalla.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten sosiaalisen kestävän kehityksen kokonaisuus huomioidaan opetus- ja ohjaustyössä organisaatio- ja yksilötasolla?
- Miten opiskelijan toimijuutta ja osallisuutta monialaisessa yhteistyössä vahvistetaan?
- Mitä asiantuntijuudella ja asiantuntijavallalla tarkoitetaan?
- Miten sosiaalista kestävää kehitystä voidaan edistää monialaisen yhteistyön avulla?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Opintojakso toteutetaan käytännön työskentelynä yhteistyöorganisaatiossa, verkkotyöskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä. Osaaminen osoitetaan lähipäivillä tiimin yhteistyönä.

Oppimateriaalit

YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma.

Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija laatii opintojaksosta hopsin

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.