Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sissi Huhtala
  • Päivi Lehtonen

Vastuuhenkilö

Sissi Huhtala

Ryhmät

  • 21AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2021

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kohtaa erityisopettajan työssä monenlaiset oppijat heidän yksilöllisyyttään kunnioittaen
- vahvistaa toiminnallaan yksilöiden toimijuutta, itsemääräämisoikeutta ja itsenäistä ajattelua
- edistää osallistavaa ja osallisuutta tukevaa vuorovaikutusta erityisopettajan työssä
- tunnistaa dialogisuuden periaatteita ja osaa soveltaa niitä
- tiedostaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa vuorovaikutustilanteissa sekä reflektoi ja kehittää niitä
- toimii vuorovaikutustilanteissa myönteisesti, kannustavasti ja myötätuntoisesti
- viestii selkeästi, avoimesti ja vuorovaikutteisesti
- arvostaa kollegiaalista tukea erityisopettajan työssä, reflektoi omaa toimintatapaansa ja kehittää sitä
- konsultoi erityisopettajan roolissa työyhteisön muita jäseniä huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
- tietää oman toimintansa rajat sekä huolehtii omasta ja kollegoidensa hyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta.

Sisältö (OJ)

Tällä opintojaksolla etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaista on opiskelijan osallisuutta vahvistava kohtaaminen ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Millaista on hyvä ammatillinen viestintä ja vuorovaikutus ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten dialogisuutta rakennetaan ja vahvistetaan osana vuorovaikutusta?
- Millaista on kollegiaalinen ja yhteistoiminnallinen tuki ja työkulttuuri sekä miten ne rakentuvat?
- Miten konsultatiivista työotetta toteutetaan ja kehitetään?
- Miten sekä toisten että omaa työssäjaksamista on mahdollista tukea?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena ja tiimin yhteisenä työskentelynä. Osaaminen osoitetaan lähipäivillä tiimin yhteistyönä.

Oppimateriaalit

Kaikkonen, L. (toim.). 2020. Erityisopettajat ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimus työn muutoksesta. JAMK, julkaisuja 294. Erityisopettajat ammatillisessa koulutuksessa - JAMK

Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.

Mikola, M. & Oja, S. 2015. Konsultatiivinen työote oppilaan ja opettajan tukena. Valteri ja Onerva.

Poijula, S. 2018. Resilienssi. Helsinki: Kirjapaja.

Roos, S. & Mönkkönen, K. 2015. Ihmisiksi työssä: työyhteisötaidoilla yhteistä vaikuttavuutta.

Sunqvist, C., Aarnos, R. & Ström, K. 2020. Asiantuntija, analyyttinen ystävä vai tiimipelaaja? Erityisopettajan konsultoiva rooli. Teoksessa M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.). Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.



Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija laatii opintojaksosta hopsin.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.