Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00FO72-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2020 - 05.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.04.2021 - 21.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 250
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eija Reunanen
- Riitta Brännare
- Vastuuhenkilö
- Satu Kylmälä
- Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
21MRESTOPalveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021
- Opintojakso
- 8T00FO72
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-tietää kulttuurien väliseen viestintään liittyviä käsitteitä ja monikulttuurisessa ympäristössä työskentelyyn liittyviä erityispiirteitä
- ymmärtää erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja sekä asenteita käyttäytymisen taustalla ja osaa tunnistaa ja havainnoida niitä erilaisissa ympäristöissä
-osaa soveltaa omassa asiantuntija- ja esimiestoiminnassaan monikulttuurisuutta käytäntöön ja toimia yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
-osaa arvioida omaa toimintaansa
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ tekijöitä ilmenee kulttuurien välisessä viestinnässä ja monikulttuurisessa johtamisessa?
MITEN monikulttuurisuuden osaamisella voidaan vaikuttaa viestintään ja johtamiseen?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä moninaisessa ja monikulttuurisessa maailmassa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija määrittelee pintapuolisesti kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja. Hän osaa havainnoida niitä ympäristöstään mutta omaan toimintaan soveltamisessa on puutteita myös oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta. Hän tunnistaa yhdenvertaisuuden merkityksen mutta ei välttämättä osaa arvioida sitä omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on olematon tai sitä ei ole. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty juurikaan ja tehtäväksi antoihin vastaaminen on puutteellista. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on puutteita eikä kirjoittamisen ohjeita ole hyödynnetty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa määritellä kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja monipuolisesti. Hän osaa myös havainnoida niitä ympäristössään ja jossain määrin myös soveltaa oman toiminnan kehittämiseen. Hän tunnistaa myös yhdenvertaisuuden tärkeyden omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on havaittavissa. Lähdemateriaalia on hyödynnetty ja tehtäväksi antoihin vastataan selkeästi. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on jonkin verran puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa määritellä käsitteellisellä tasolla kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja sekä havainnoida kyseisiä asioita ympäristöstään ja soveltaa niitä oman kulttuurisen pätevyyden kehittämiseen. Hän osaa arvioida omaa käyttäytymistään suhteessa positiiviseen ymmärrykseen yhdenvertaisuudesta. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on selkeästi nähtävissä. Opiskelija käyttää lähdemateriaalia monipuolisesti ja kirjoittaa oppimistehtäviään suhteessa tehtäväksi antoihin sekä kirjoittamista koskeviin ohjeisiin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opiskelija ei ole määritellyt käsitteitä tai ne on määritelty hyvin puutteellisesti ja muutoinkin tehtäväksi antoihin ei ole vastattu. Hän ei esitä omia havaintojaan tai sovelluksiaan käsitteiden ja toimintojen tueksi eikä missään määrin osaa arvioida omaa toimintaansa kulttuurisen pätevyyden kehittämisessä. Hän ei tuo esille yhdenvertaisuuden merkitystä omassa toiminnassaan. Yhteyttä teorian ja sovellusten välillä ei ole. Lähdemateriaali ei juurikaan ole hyödynnetty. Tehtävän rakenteen ja kirjoituksen suhteen ei ole noudatettu ohjeita, tekstissä esiintyy paljon kirjoitusvirheitä.
Aika ja paikka
-verkkoympäristö moodle alken 12.4.2021 ja päättyen 21.5.2021
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-ei ole tenttejä, on vain oppimistehtäviä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kriteerit arvioinnin perusteena tehtävissä:
- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö , kokonaisuus
2)itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella (opiskelija tekee itsearvioinnin kerran, viimeisen palautettavan tehtävän yhteydessä)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-etäopiskelu ja itsenäinen opiskelu moodle-oppimisympäristössä
-oppimistehtävät ja suoritusten itsearviointi
Oppimateriaalit
-oppimateriaalit, linkit yms. ilmoitetaan moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä mutta riippuu myös opiskelijan aiemmasta taustasta ja osaamisesta aiheen alueelta
-työ jakaantuu:
1) oppimistehtäviin liittyvään materiaalin perehtyminen (n. 50 % eli 68 tuntia)
2) oppimistehtävien kirjoittaminen ja suoritusten arviointiin (n. 50 % eli 67 tuntia)
**
riippuu opiskelijan omista tavoitteista, materiaalien valinnoista, englannin kielen sekä kirjallisen tuottamisen tasosta
Sisällön jaksotus
Kurssi jakaantuu kahteen osaan, joissa on yhteensä kaksi oppimistehtävää ja yksi tehtäviin liittyvä itsearviointi.
Osa 1:
Kulttuuriset stereotypiat ja kulttuurien eroavaisuuksia arvojen ja viestinnän näkökulmasta sekä kulttuurien ilmentyminen käyttäytymisenä - max 45 pistettä
-oppimistehtävien palautus viimeistään perjantaina 30.4.2021.
Osa 2:
Moninaisuus ja monikulttuurisuus esimiestyössä ja johtamisessa - max. 30 pistettä
-oppimistehtävän palautus viimeistään maanantaina 21.5.2021.
Osa 3:
Itsearviointi, 5 pistettä
Itsearviointi tehtävien suorittamisesta kriteerien perusteella
Jokaiseen tehtävään tulee vastata ja sekä osan 1 että 2 tehtävistä pitää tehdä yksi yhteinen arviointi, joka palautetaan osa 2:n oppimistehtävän kanssa samanaikaisesti eli viimeistään 21.5.2021.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-ei ole
-Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman monimuotokoulutukseen hakeville työkokemuksen perusteella tulevat pisteet merkitään moodleen sille varattuun kohtaan
Kansainvälisyys
-englanninkielistä materiaalia
Lisätietoja opiskelijoille
Palveluliiketoiminnan monimuoto-opiskelijaksi hakevien pisteytys:
1)
Alan työkokemuksesta voi saada max. 20 pistettä
-ei alan työkokemusta, 0 pistettä
-alle yksi vuosi, 5 pistettä
yli 1 vuosi – 2 vuotta, 7 pistettä
yli 2 vuotta – 3 vuotta, 10 pistettä
yli 3 vuotta – 4 vuotta, 13 pistettä
yli 4 vuotta - 5 vuotta, 15 pistettä
yli 5 vuotta, 20 pistettä
Tämän lisäksi liitetään pisteisiin oikeuttavat työtodistukset Moodleen.
2)
-Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa -kurssi on 5 op:n suoritus ja tutkinto-opiskelijaksi valitulle suoritus laitetaan vapaasti valittaviin opintoihin. Kurssin oppimistehtävien suorittamisesta saa tutkintoon hakupisteitä max. 80, jotka jakautuvat siten, että osa 1:n pisteet max 45 pistettä ja osa 2:n pisteet max. 30 pistettä ja itsearviointi 5 pistettä.
Hakijan pisteet ovat max. 100 ja vähintään pitää saada 40 pistettä, kaikkiin tehtäviin tulee vastata.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole määritellyt käsitteitä tai ne on määritelty hyvin puutteellisesti ja muutoinkin tehtäväksi antoihin ei ole vastattu. Hän ei esitä omia havaintojaan tai sovelluksiaan käsitteiden ja toimintojen tueksi eikä missään määrin osaa arvioida omaa toimintaansa kulttuurisen pätevyyden kehittämisessä. Hän ei tuo esille yhdenvertaisuuden merkitystä omassa toiminnassaan. Yhteyttä teorian ja sovellusten välillä ei ole. Lähdemateriaali ei juurikaan ole hyödynnetty. Tehtävän rakenteen ja kirjoituksen suhteen ei ole noudatettu ohjeita, tekstissä esiintyy paljon kirjoitusvirheitä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija määrittelee pintapuolisesti kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja. Hän osaa havainnoida niitä ympäristöstään mutta omaan toimintaan soveltamisessa on puutteita myös oman toiminnan kehittämisen näkökulmasta. Hän tunnistaa yhdenvertaisuuden merkityksen mutta ei välttämättä osaa arvioida sitä omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on olematon tai sitä ei ole. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty juurikaan ja tehtäväksi antoihin vastaaminen on puutteellista. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on puutteita eikä kirjoittamisen ohjeita ole hyödynnetty.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja monipuolisesti. Hän osaa myös havainnoida niitä ympäristössään ja jossain määrin myös soveltaa oman toiminnan kehittämiseen. Hän tunnistaa myös yhdenvertaisuuden tärkeyden omassa toiminnassaan. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on havaittavissa. Lähdemateriaalia on hyödynnetty ja tehtäväksi antoihin vastataan selkeästi. Tehtävän rakenteessa ja kirjoittamisessa on jonkin verran puutteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä käsitteellisellä tasolla kulttuurien väliseen viestintään ja johtamiseen liittyviä käsitteitä ja toimintoja sekä havainnoida kyseisiä asioita ympäristöstään ja soveltaa niitä oman kulttuurisen pätevyyden kehittämiseen. Hän osaa arvioida omaa käyttäytymistään suhteessa positiiviseen ymmärrykseen yhdenvertaisuudesta. Teorian, havaintojen ja sovellusten välinen yhteys on selkeästi nähtävissä. Opiskelija käyttää lähdemateriaalia monipuolisesti ja kirjoittaa oppimistehtäviään suhteessa tehtäväksi antoihin sekä kirjoittamista koskeviin ohjeisiin.