Basics of Measuring and Reporting (3 cr)
Code: 5N00EI71-3029
General information
- Enrolment period
- 30.12.2020 - 05.02.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.01.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Anne Leppänen
- Ulla Miekkala
- Course
- 5N00EI71
Objectives (course unit)
Student is able to
- make a measurement task under supervision
- make a data sheet under supervision
- calculate the results of the measurement task
- make a graph representing the results
- make an appropriate error analysis
- draw up a report in accordance with standards
Content (course unit)
Measurements in students own field of technology.
Calculations of the results including linear regression. Drawing up reports about the measuring tasks.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student has completed all required learning tasks. Reports have small errors or are incomplete in some way. Reports don't fully follow the given reporting guidelines.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The errors in reports are sparse. Student is able to supplement text with images, tables and equations. Student is able to present the final result correctly with calculated uncertainty. The text is mostly faultless. The reports follow the given reporting guidelines.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The reports follow the given reporting guidelines and student show deeper understanding in the reports. Student can reflect the quality of the measurements and final results. Student is able to relate the topics of the laboratory measurements to his/her own engineering field.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Fail: Not all required assignments are fulfilled or student has been absent.
Location and time
Tunnit ovat torstaisin klo 17-20. Mittaukset fysiikan laboratoriossa E2-12 ja ohjaustuntien luokka löytyy lukujärjestyksestä ja etäopetuksen zoom-linkit Moodlesta/lukujärjestyksestä.
Exam schedules
Ei ole.
Assessment methods and criteria
Opintojaksossa on yhdistetty fysikaaliset mittaukset ja niihin liittyvien matemaattisten menetelmien ja raportoinnin opetus.
Arviointi suoritetaan mittausten ja niistä tehtävien raporttien perusteella. Arviointiperusteet on esitetty erikseen jaettavassa arviointilomakkeessa. Osallistuminen lähiopetukseen kaikille tunneille on pakollista.
Mittaukset ja raportointi suoritetaan työpareina.
Mittaus 1: Suoritettava ja raportoitava hyväksytysti.
Mittaus 2: Arvioidaan asteikolla 0-5
Mittaus 3: Arvioidaan asteikolla 0-5
Opintojakson arvosana pohjautuu mittausten 2 ja 3 arvosanojen keskiarvoon.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus&etäopetus, laboratoriotyöskentely, työparityöskentely, kirjallinen raportointi
Learning materials
Arminen, Mäkelä,Mäkinen,Puhakka,Vierinen: Fysiikan laboratoriotyöt, Tammertekniikka.
Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai Taulukot, MAOL.
TAMKin raportointiohje, löytyy Intrasta ja Moodlesta
Lisäohjeita ja tarkempi aikataulu on Moodlessa.
Student workload
Mittauksia 9 h
Ohjausta 27 h
Itsenäinen opiskelu n. 45 h
Yhteensä n. 81 h
Content scheduling
Jaksotus on erillisessa aikataulussa Moodlessa ja annetaan myös ensimmäisellä tunnilla.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on korvaamattomia poissaoloja tai kaikkia vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu tai hyväksytty.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt kaikki vaaditut tehtävät. Raportit saattavat kuitenkin sisältää pieniä virheitä tai olla muilta osin puutteellisia. Raportit eivät vastaa kunnolla TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Raporteissa olevat mahdolliset virheet ovat hyvin vähäisiä. Opiskelija osaa käyttää kuvallisia elementtejä tekstinsä tukena. Opiskelija osaa esittää mittausten perusteella saamansa tulokset epävarmuuksineen oikein. Kielellisesti teksti on pääosin virheetöntä. Raportit vastaavat TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija pystyy osoittamaan perehtyneensä töiden aiheisiin opettajan jakamaa materiaalia syvällisemmin. Opiskelija osaa pohtia mittauksen onnistumista ja liittää sen omaan alaansa esimerkiksi jonkin sovelluksen kautta.