Varhaiskasvatus ja päivähoito (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL62-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.08.2021 - 05.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Piia Roos
- Petteri Väkiparta
- Vastuuhenkilö
- Piia Roos
- Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL62
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.
Sisältö (Opintojakso)
Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
· Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
· Vaihtoehtoiset pedagogiikat
· Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen kasvun ja oppimisen tukijana
· Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
· Pedagoginen toiminta: havainnointi, suunnittelu, ohjaus, dokumentointi ja arviointi
· Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
· Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
· Lapsen oppimisympäristöt
· Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
· Haastavat kasvatustilanteet
· Varhaiskasvatuksen eri muodot, laatu ja arviointi
· Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö
Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Aika ja paikka
Opetus lähiopetuksena koululla.
ke 15.9. klo 9-16
to 16.9. klo 9-12
ke 13.10. klo 13-16
ti 16.11. klo 9-16
ke 17.11. klo 9-16
to 18.11. klo 9-16
pe 19.11. klo 9-16
ke 15.12. klo 9-16
to 16.12. klo 9-12
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
Ennakkotehtävä, yksilötehtävä (hyv/täyd)
Leikkiposteri pareittain (hyv/täyd)
Arviointitehtävä, yksilötehtävä (1-5)
”osaamisaukkojen täydentäminen" -paritehtävä (1-5)
Lukupiiritehtävä, ryhmä (hyv/täyd)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, itsenäiset tehtävät, ks. opintojakson Moodle.
Oppimateriaalit
Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 10 op = 270 h, josta 45 h kontaktiopetusta, itsenäinen osuus 225 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailijat ja opitun soveltaminen omassa työssä.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.