Siirry suoraan sisältöön

Rakennusalan perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FD41-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2021 - 03.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.08.2021 - 18.09.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Harri Miettinen
Katja Finnilä
Vastuuhenkilö
Harri Miettinen
Opintojakso
5B00FD41

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija saa perustiedot kiinteistö- ja rakennusalasta ja sen merkityksestä kansantaloudessa. Opiskelija tuntee rakennushankkeen eri osapuolet ja alan toimijat sekä näiden tehtävät rakennushankkeessa. Opiskelijat osaa hakea tietoa alan määräyksistä ja tietolähteistä. Opiskelijalla on voimassaoleva työturvallisuus- ja tulityökortti.

Sisältö (Opintojakso)

Rakennusalan kehitys Suomessa ja kansainvälisesti. Kiinteistö- ja rakennusklusterin merkitys hyvinvoinnin perustana. Tutustutaan rakennusalan tietolähteisiin ja maankäyttö- ja rakennuslakiin sekä –asetukseen. Tutustutaan työryhmittäin meneillään olevaan rakennustyömaahan ja sen piirustuksiin. Suoritetaan turvallisuuskorttikoulutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia
sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsitelyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti la 18.9.2021. Uusintatentit sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikolla (0) 1 . . . 5. Arvosanaan vaikuttavat tentti (80 %), aktiivisuus (20 %). Läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa, Rakennusteollisuus RT:n suhdannekatsaus 3/2021, www.rakennusteollisuus.fi, www.finlex.fi: maankäyttö- ja rakennuslaki

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta yhteensä 22 tuntia, joka sisältää vierailut. Lisäksi normaali keskimääräinen itsenäinen työskentely siten, että yhtä opintopistettä kohti opiskelija tekee keskimäärin 27 h työtä.

Sisällön jaksotus

Tutustuminen TAMKiin ja TAMKin rakennusalan koulutukseen, 6 h
Rakennus- ja kiinteistöalan merkitys, 8 h
Tutustuminen maankäyttö- ja rakennuslakiin, 6 h
Tentti 2 h
YHTEENSÄ 22 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakso yhtenä ryhmänä kaikille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Esimerkkejä.

Kansainvälisyys

Esitellään.

Lisätietoja opiskelijoille

Harri Miettinen, harri.miettinen@tuni.fi, 050-5262 652, TAMK, Kuntokatu 3, 33520 TRE

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätty arvosana tentistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita kuten rakennusalan tilastoja ja hallitsee perustietoa maankäyttö- ja rakennuslaista. Lisäksi opiskelijalla on käsitys rakennusalan toiminnoista.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa rakennusalan tiloastoja ja käyttää maankäyttö- ja rakennuslakia hakiessaan tietoa. Lisäksi opiskelijalla on tietoa rakennusalan yritysten ja järjestöjen toiminnasta ja hän on luonut niihin yhteyksiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellisten lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä rakennusalan toimijana. Opiskelija seuraa aktiivisesti alalla käytävää keskustelua tiedostusvälineissä ja alan toimijoiden kesken. Opiskelija osaa ottaa kantaa alan kehitysnäkymiin ja olla mukana vaikuttajana.

Siirry alkuun