Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 30.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 22.11.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Liisa Laine
- Päivi Heimonen
- Vastuuhenkilö
- Liisa Laine
- Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL92
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (Opintojakso)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi
- tutkimusetiikka ja luotettavuus
- tutkimuksen raportointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EI tenttiä - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2021
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön ideapaperiin kytkeytyvän tehtävän palautus 25.10.2021 mennessä - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 6.9.2021.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Päivi Heimonen
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- oman opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta
- ARVIOINTI: 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
- materiaali ja tarkemmat tiedot Moodlen kurssilla (tarkemmin syksyllä 2021)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Päivi Heimonen
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
-Moodlen materiaalit (tarkemmin tuntien alkaessa syksyllä 2021)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Päivi Heimonen
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 16 h
itsenäinen työskentely: 52 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus osin lähi- ja osin etäopetuksena: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan: 48 h = n. 1,5 op
Sisällön jaksotus
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
1.Kerta Etäkerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2.kerta
kyselylomakkeen luominen
- e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
4. kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI - itsenäinen ennakkotehtävä, ks. Moodle (ei palautusta, keskustellaan luennolla)
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (ennakkotehtävä + 1 kerta)
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLESIVUT:
- Moodlesivun materiaalit Tilastotieteen perusteet tarkemmin syksyllä 2021
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden