Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL38-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 30.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kati Långsjö
- Tuija Laakso
- Ryhmät
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
- Opintojakso
- 7S00EL38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
26.1 kurrssin orientaatio, sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus
28.1 sosiaaliset ongelmat
23.2 aikuissosiaalityö
26.2 kirjaaminen
22.3 aikuissosiaalityö
26.3 lastensuojelu
20.4. lastensuojelu
22.4 vammaistyö
23.4 mielenterveys ja päihdetyö
24.5 Asiantuntija haastattelu ja raportti itsenäinen työskentely
27.5 seminaari raporttien esittely
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle tentti (ajankohta tarkentuu myöhemmin)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5. (https://exam.tamk.fi/exams/69758/1)
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu ja raportti ryhmätehtävä 1-5 Palautetaan moodleen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 81 h
Käynnit/haastattelutilanteet 20 h
Oppimistehtävä 63 h
Luennot 30 h (etäyhteydellä) Huom! alustava tuntimäärä, tarkentuu vielä
Sisällön jaksotus
Luentojen aiheet ilmoitetaan tammikuun alussa.
Luennot etäyhteydellä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu
Kansainvälisyys
Ei ole
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suomeksi
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.