Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurit ja tavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8T00DQ84-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.12.2020 - 30.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 12.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 100
Koulutus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Riitta Brännare
Vastuuhenkilö
Riitta Brännare
Opintojakso
8T00DQ84

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
-toimia esimies- ja asiantuntijatehtävissä monikulttuurisessa työympäristössä.
-havainnoida ja tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja ja asenteita sekä osaa toimia näiden mukaisesti
-ymmärtää monikulttuurisia toimintatapoja ja arvoperusteita ja osaa viestiä erilaisten kulttuuritaustan omaavien työntekijöiden kanssa.
-toimia rakentavasti monikulttuurisen yhteisön jäsenenä sekä osaa torjua rasismia etnisiä ryhmiä kohtaan
-käyttää monikulttuurisuutta voimavarana ja toimii yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Sisältö (Opintojakso)

MITÄ on monikulttuurisuus?
MITEN kulttuurierot havaitaan?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa määritellä mitä kulttuurien välinen erilaisuus on ja millaisia eroja eri kulttuureissa on. Osaa nimetä eri kulttuurien tapoja, arvoja ja normeja ja ymmärtää, mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa kulttuurien välisessä viestinnässä. Käyttää lähdemateriaalia rajoitetusti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija vertailee kulttuurien välistä erilaisuutta monikulttuurisuuden kannalta. Kuvailee kulttuurien erityispiirteitä ja vertailee kulttuurieroihin vaikuttavia syitä ja osaa soveltaa kulttuuria koskevia näkökulmia käytännön elämään. Ymmärtää yhdenvertaisuuden merkityksen kulttuuripätevyydessä. Käyttää lähdekirjallisuutta monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija soveltaa käsiteellisellä tasolla kulttuurisesti erilaisia näkemyksiä. Teoria näkyy konkreettisessa toiminnassa. Analysoi monikulttuurisen yhteisön arvoja, normeja ja asenteita. Arvioi ja kehittää omaa osaamistaan osana monikulttuurista maailmankuvaa. Ymmärtää konkreettisin esimerkein yhdenvertaisuuden merkityksen osana kulttuuripätevyyttä. Opiskelija osaa perustella kulttuurisia näkökulmia ja ilmentymiä teoriasta käsin. Lähdekirjallisuutta on käytetty laaja-alaisesti.

Aika ja paikka

-verkkoympäristö moodle alken 11.1.2021 ja päättyen 12.12.2021

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-ei ole tenttejä, on vain oppimistehtäviä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisesta tehtävästä tulee palaute mutta kokonaisuus arvioidaan asteikolla 0-5.

Arvioinnin perusteena tehtävissä:

- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus
- omien havainnojen, esimerkkien yms. käyttäminen teoreettisen taustan yhteydessä
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö ja niiden merkitseminen, kokonaisuus
-itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella (opiskelija tekee itsearvioinnin kerran, viimeisen palautettavan tehtävän yhteydessä)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-etäopiskelu ja itsenäinen opiskelu moodle-oppimisympäristössä
-oppimistehtävät ja suoritusten itsearviointi

Oppimateriaalit

-oppimateriaalit, linkit yms. ilmoitetaan moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä mutta riippuu myös opiskelijan aiemmasta taustasta ja osaamisesta aiheen alueelta
-työ jakaantuu:
1) oppimistehtäviin liittyvään materiaalin perehtyminen (n. 50 % eli 68 tuntia)
2) oppimistehtävien kirjoittaminen ja suoritusten arviointiin (n. 50 % eli 67 tuntia)
**
riippuu opiskelijan omista tavoitteista, materiaalien valinnoista, englannin kielen tasosta sekä kirjallisen tuottamisen tasosta

Sisällön jaksotus

Kurssi jakaantuu kolmeen oppimistehtävään eli osiin.
Osa 1: Kulttuuriset stereotypiat, itsearvio - 1 op
Osa 2: Kulttuurien eroavaisuuksia arvojen ja viestinnän näkökulmasta ja kulttuurien ilmentyminen käyttäytymisenä - 2 op
Osa 3: Moninaisuus ja monikulttuurisuus esimiestyössä ja johtamisessa - 2 op

Opiskelija suorittaa lähtökohtaisesti koko 5 op:n kurssin mutta joissakin tapauksissa voidaan sopia osasuorituksista. Tästä tulee kuitenkin sopia ennakkoon.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-ei ole

Kansainvälisyys

-englanninkielistä materiaalia

Lisätietoja opiskelijoille

-Kurssi toimii ns. nonstop -periaatteella.
-Kurssi toteutuu 11.1.-12.12.2021 ja siihen voi ilmoittautua 30.11.2021 asti. Tehtävät pitää palauttaa viimeistään 12.12.2021.

-Ilmoittaudu kurssille vain, jos päätät myös suorittaa sen. Jos kuitenkin ilmoittautumisen jälkeen tulee muutoksia tilanteeseesi, etkä suorita kurssia, peru ilmoittatumisesi, jotta joku muu pääsee tilallesi.

-Prosessi: Opiskelija ilmoittautuu kurssille. Ilmoittautuneiden hyväksyminen taataan kaksi kertaa kuukaudessa, alussa ja puolessa välissä. Kun ilmoittautuminen on hyväksytty, opiskelija pääsee automaattisesti moodle-oppimisympäristöön, jossa on kaikki ohjeet, materiaalit, tehtäväksiannot ja tehtäväpalautukset, joten hän voi ruveta suorittamaan kurssia. Tehtävistä annetaan palaute, joten kannattaa käydä lukemassa palautteita ja hyödyntää niitä aina tulevissa tehtävissä. Opiskelija tekee myös tehtyihin tehtäviin liittyvän yhden itsearvioinnin, joka suorituksena kuuluu osaan 1. Opiskelija saa kokonaisudesta arvosanan, joka tulee hänelle näkyväksi kun kurssipalaute on annettu.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon: tehtäväksiannossa ja tehtävissä on paljon eroavaisuuksia, suurin osa teemoista on käsittelemättä
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus: annettuja lähdemateriaaleja ei ole käytetty ja omatkaan mahdolliset lähteet eivät ole laadultaan asianmukaisia
- omien havainnojen, esimerkkien yms. käyttäminen teoreettisen taustan yhteydessä: omia esimerkkejä, kokemuksia tms. ei esiinnyt teorian tukena
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä:
sovelluksissa ei viitata teoreettiseen taustaan
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö ja niiden merkitseminen, kokonaisuus: kirjallisessa työssä on vakavia puutteita - rakenne ei ole asianmukainen, paljon kielellisiä ja tyylillisiä virheitä, lähdemerkintöjä ei ole tehty tai niissä ei ole noudatettu minkäänlaista merkitsemistekniikkaa, tekstiä on kopioitu paljon suoraan lähteestä ilman asianmukaisia merkintöjä
-itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella: tehdyssä arviossa ei ole osattu perustella realistisesti suoritusta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon: tehtäväksiannossa ja tehtävissä on selkeästi eroavaisuuksia, useita teemoja on käsittelemättä
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus: annettuja lähdemateriaaleja ei juurikaan ole käytetty ja omat lähteet eivät ole laadultaan asianmukaisia
- omien havainnojen, esimerkkien yms. käyttäminen teoreettisen taustan yhteydessä: omia esimerkkejä, kokemuksia tms. ei esiinnyt teorian tukena juurikaan jos lainkaan
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä:
sovelluksissa ei viitata teoreettiseen taustaan
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö ja niiden merkitseminen, kokonaisuus: kirjallisessa työssä on selkeitä puutteita - rakenne ei ole asianmukainen, paljon kielellisiä ja tyylillisiä virheitä, lähdemerkintöjä ei ole tehty tai niissä ei ole noudatettu minkäänlaista merkitsemistekniikkaa, tekstiä on kopioitu suoraan lähteestä ilman asianmukaisia merkintöjä
-itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella: tehdyssä arviossa ei ole osattu perustella kovinkaan realistisesti suoritusta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon: lähes kaikki teemat on käsitelty ohjeita noudattaen
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus: annettuja lähdemateriaaleja on käytetty ja omia hyviä lähdemateriaaleja on käytetty lisänä
- omien havainnojen, esimerkkien yms. käyttäminen teoreettisen taustan yhteydessä: omien kokemusten, esimerkkien ja havaintojen käyttäminen on vähäistä
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä: analysoidaan jonkin verran käsiteltyjen teorioiden perusteella soveltavaa osuutta tai esimerkkiä
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö ja niiden merkitseminen, kokonaisuus: kirjoitettu työ on selkeästi jäsennetty, siinä on käytetty kohtalaisen hyvää kieltä, oikeinkirjoituksessa on jonkin verran puutteita, lähdemerkinnöissä on puutteita niin tekstiviitteissä kuin luettelossa, ei ole hyödynnetty ohjeita kuten TAMKin raportointiohjetta
-itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella: osataan realistisesti arvioida tehtäväsuoritukset em. kriteerien perusteella

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- tehtävien vastausten / kirjoitelmien vastaavuus suhteessa tehtäväksiantoon: kaikki teemat on käsitelty ohjeita noudattaen
- annettujen lähdemateriaalien hyödyntäminen ja käytetyn lisämateriaalin taso ja soveltuvuus: annettuja lähdemateriaaleja on käytetty monipuolisesti, myös englanninkielisiä ja omia laadukkaita lähdemateriaaleja on käytetty lisänä
- omien havainnojen, esimerkkien yms. käyttäminen teoreettisen taustan yhteydessä: on omia kokemuksia ja/tai tehtyjä havaintoja aiheesta, havaintomateriaalina voidaan käyttää myös videoita ja lehtiartikkeleita tai vastaavia, jos ei omia kokemuksia esimerkiksi ole jostain asiasta
- teoreettisen taustan hyödyntäminen ja osoittaminen sovelluksissa ja esimerkeissä: analysoidaan selkeästi käsiteltyjen teorioiden perusteella soveltavaa osuutta tai esimerkkiä
- oppimistehtävien rakenne, käytetty kieli ja tyyli, oikeinkirjoitus, lähteiden käyttö ja niiden merkitseminen, kokonaisuus: kirjoitettu työ on selkeästi jäsennetty, siinä on käytetty hyvää kieltä, hallitaan oikeinkirjoitus, lähdemerkinnät on tehty esim. TAMKin raportointiohjeiden perusteella niin tekstiin kuin lähdeluetteloon
-itsearviointi tehtävistä em. kriteerien perusteella: osataan realistisesti arvioida tehtäväsuoritukset em. kriteerien perusteella

Siirry alkuun