Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: NN00CX59-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.08.2020 - 28.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.03.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Avoin AMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Palvelumuotoilu (Service Design) on käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kehittämisen työkalu. Se ammentaa taustateoriansa muotoilun maailmasta ja yhdistää muotoiluajattelun liiketoiminnan kehittämiseen. Keskiössä on asiakkaan osallistaminen osaksi kehittämistyötä.
Opintojakso on verkkokurssi ja suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Opiskelumateriaali on kokonaisuudessaan kurssialustalla. Kurssiin kuuluvat tehtävät voidaan suorittaa omaan työhön sovellettuna, mikäli omasta organisaatiosta löytyy projekti, johon tehtäviä voidaan linkittää.
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia
(service design, design thinking, business development)
- hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä
(palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys, kysymysten laatiminen)
- osaa määritellä ja rajata ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin
- ymmärtää fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet (ennakkoluulojen käsittely, olettamat)
Sisältö (Opintojakso)
Kurssikokonaisuus rakentuu teorian ja tekemisen ympärille, sillä palvelumuotoilun periaatteet oppii parhaiten tekemällä. Kurssi sopii erinomaisesti suunnittelu- ja kehittämistyöstä kiinnostuneille, asiakastyössä toimiville sekä kehittämisprojektin johtamisesta kiinnostuneille. Kurssi on avain asiakas-/käyttäjäkeskeisen ajattelutavan omaksumiseen.
1. Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
2. Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
3. Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- avoin mieli ja uteliaisuus
- halu oppia ja kehittää uusvanhalla tavalla
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Student masteres the service design process and can use the most relevant tools.
Student masteres the process of analysing the results and turning them into practical solutions/ recommendations.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija osoittaa harjoitusten ja pohdintojen avulla hallitsevansa kurssilla esitellyt palvelumuotoilun prosessit, toteutustavat ja keskeiset työkalut. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä päätelmiä muotoiluprosessin tuloksista ja suosittaa ratkaisuja kehittämistoimiksi.
Opintojakso on hylätty jos opiskelija ei voi osoittaa oppineensa kurssin tavoitteet ja/ tai aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen ja tehtäviin puuttuu.
Aika ja paikka
Kurssi toteutetaan aikavälillä verkko-opiskeluna ja palvelumuotoiluprosessien toteutuksessa kurssilla muodostettujen tiimien parhaaksi katsomallaan tavalla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- hyväksytyt harjoitustehtävät ja palvelumuotoiluprojektin aktiivinen edistäminen yhdessä oman tiimin kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Palvelumuotoilu ja liiketoiminnan kehittäminen -kurssi toteutetaan verkkokurssina, jolloin opiskelu on pääosin ajasta ja paikasta riippumatonta. Kurssin aikana osallistujat toteuttavat palvelumuotoiluprosessin, jonka toteutuksen ja aikataulutuksen kukin tiimi suunnittelee parhaaksi katsomallaan tavalla.
Oppimateriaalit
Suositeltavat materiaalit löytyvät verkkototeutuksen alustalta kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op kurssi tarkoittaa osallistujalle 135 h työtä. Kurssi vaatii sitoutumista palvelumuotoiluprojektin totetuttamiseen yhdessä tiimin kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli osallistuja joutuu olemaan pois tiiminsä kanssa sovituista tapaamisista / verkkotapaamisista, hänen tulee sopia tiiminsä kanssa, miten voi osaltaan edistää yhteistä palvelumuotoiluprojektia.