Siirry suoraan sisältöön

Aikataulu- ja tehtäväsuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: T300DI12-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 24.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2021 - 05.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Petri Lyly
Vastuuhenkilö
Petri Lyly
Opintojakso
T300DI12

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija oppii tekemään työmaan toteutuksen kannalta keskeisimmät suunnitelmat. Suunnittelua täydennetään yksityiskohtaisella työkohtaisella tehtäväsuunnitelmalla. Perehdytään tehtäväsuunnittelun merkitykseen työn oikea-aikaisen ja laadukkaan lopputuloksen varmistamisessa.

Sisältö (Opintojakso)

Kaikkien työmaalle tehtävien suunnitelmien läpikäynti : aikataulusuunnitelmat, aluesuunnitelmat, elementtiasennussuunnitelmat, työturvallisuussuunnitelmat, putoamissuojaussuunnitelmat, hankintasuunnitelma, sähköistyssuunnitelmat sekä erityisesti tehtäväsuunnitelman läpikäynti ja harjoitustyön teko.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät aikataulusuunnittelun ja tehtäväsuunnittelun perusasiat sekä ratkaista yksinkertaisia
soveltavia tehtäviä, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman
menettelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä
ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti käsiteltyjä asioita ja ratkaisumenetelmiä.

Aika ja paikka

Kevät 2021
Luennot lukujärjestyksen mukaan. Kevät 2021 Teams välityksellä.
Excursiot normaalisti Hämpin parkkiin, Sandvikin tehtaalle ja luoliin, Robitin tehtaalle, perinteiselle louhintatyömaalle.
Excursiot sovitaan tilanteen mukaan ja niiden kesto vaihtelee.
Koronakevään 2021 aikana excursiot hyvin epävarmoja.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Koronakeväänä 2021 kurssista ei pidetä erillistä tenttiä.
Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.

Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. (Osuuden lopussa pidetään yksi koe, ei 2021). Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2021 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus (ei K2021), Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe (ei K2021).

Oppimateriaalit

Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, (valmistautumisesta kokeeseen ei kevät 2021) sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
5 op x 27 t/op = 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma.
Opintojakson aihealueita:
•Turvallinen työympäristö
•Turvallisuustehtävät
•MVR-mittaus
•Tuotannon suunnitteluprosessi
•Aikataulumuodot, aikataulujen laatiminen ja ajallinen seuranta
•Harjoitus, aikataulun laatiminen
•Työmaata koskevat suunnitelmat (alue-, turvallisuus- ympäristö- ym)
•Tehtäväsuunnittelu
•Rakennusprojektin riskien hallinta, tietohallinta, tiedotus, esimerkkejä
•Laatu rakentamisessa, laatujärjestelmät, työmaan laatutoiminnot
•Vierailuluennot, ekskursiot
•Harjoitustehtävien ohjaus
•Koe


Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Osaa suorittaa työturvallisuuden keskeisimmät valvonta- ja suunnittelutyöt.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita.

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus alkaa 13.1.2021

Esitiedot:

Poissaolot:
Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten ratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten ratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten menetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.

Siirry alkuun