Lujuusoppi (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5C00ES14-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 10.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Autotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa:
- lujuusopin tärkeimmät peruskäsitteet
- lujuusopin perusteorian
- mitoittaa yksinkertaisia koneenosia ja rakenteita tavallisissa staattisissa kuormitustapauksissa.
Sisältö (Opintojakso)
Lujuusopin peruskäsitteet, jännitys, venymä ja liukuma. Jännitysten ja muodonmuutosten välinen yhteys. Suoran sauvan veto ja puristus. Puhdas leikkaus. Vääntö. Poikkileikkauksen geometriset suureet. Suoran palkin taivutus. Nurjahdus. Hyperstaattiset rakenteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tunnistaa lujuusoppiin liittyvät peruskäsitteet ja perusteorian.
Opiskelija suoriutuu rutiininomaisista tehtävistä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa soveltaa lujuusopin perusteoriaa ja pystyy vertailemaan eri ratkaisuja.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan itsenäisesti soveltamista vaativia tehtäviä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää lujuusopin perusteoriaa ja peruskäsitteistöä laaja-alaisemmin ja pystyy yleistämään ja analysoimaan lujuusopin ilmiöitä.
Opiskelija osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja perustella valintansa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osasuoritusten maksimipistemäärät ovat:
Harjoitustehtävät 24 p. ja verkkotehtävät 24 p.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus!
1. Opiskelija hallitsee lujuusopin tärkeimmät peruskäsitteet .
2. Opiskelija tuntee lujuusopin perusteorian.
3. Opiskelija osaa mitoittaa yksinkertaisia koneenosia ja rakenteita tavallisissa staattisissa kuormitustapauksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Oppimateriaalit
Salmi, Pajunen: Lujuusoppi, Pressus Oy, 2010.
Opintojaksoon liittyvää lisämateriaalia ja opintojakson harjoitustyöt ladattavissa Moodlesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 35 h, itsenäinen työskentely 46 h.
Sisällön jaksotus
Suoritus koostuu luennoista (32h) ja harjoitustehtävistä. Kurssilla jaetaan viikkoaikataulu.
Harjoitustehtävät: Opintojakson kuluessa jaetaan 3 harjoitustehtävää. Ratkaisut on palautettava arvioitavaksi sovittuun päivämäärään mennessä, jonka jälkeen palautettuja ratkaisuja ei arvioida. Oleellisilta osiltaan oikeasta ratkaisusta saa 8 p eli harjoitustehtävistä voi saada yhteensä enintään 24 p. Harjoitustehtävien hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa niistä vähintään 8 p.
Verkkotehtävät: Kurssilla jaetaan verkkotehtäviä, joista vo saadan yhteensä 24 pistettä. Minimipistemäärä kurssin läpäisyyn on 8 pistettä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijakohtainen
Kansainvälisyys
Opiskelijakohtainen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa lujuusoppiin liittyvät peruskäsitteet ja perusteorian.
Opiskelija suoriutuu rutiininomaisista tehtävistä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa lujuusopin perusteoriaa ja pystyy vertailemaan eri ratkaisuja.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan itsenäisesti soveltamista vaativia tehtäviä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää lujuusopin perusteoriaa ja peruskäsitteistöä laaja-alaisemmin ja pystyy yleistämään ja analysoimaan lujuusopin ilmiöitä.
Opiskelija osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja perustella valintansa.