Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL38-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.05.2021 - 01.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Riikka Koivula
- Kati Långsjö
- Vastuuhenkilö
- Kati Långsjö
- Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00EL38
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan
Tietää sosiaalityön työorientaatiot lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt
- Toipumisorientaatio
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö
Vammaistyö:
- Vammaisuuden erilaiset mallit
- Inkluusio ja esteettömyys
- Vammaisuuden kohtaaminen
- Sosiaalinen vammaistyö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
ks. Pakki
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodletentti, sovitaan opiskelijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti Moodlessa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu, puretaan ja arvioidaan kontaktiopetuksessa hyv/hyl
3) Loppuraportti, arviointi 1-5.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelut
Oppimateriaalit
ks. Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 58 h
Käynnit/haastattelutilanteet 27 h
Oppimistehtävä 50 h
Kirjatentti 54 h
Sisällön jaksotus
7.9. klo 9-12. Orientaatio, kenttien esittelyt ja sosiaalinen kuntoutus ryhmät yhdessä verkossa
8.9 klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD) sosiaaliset ongelmat
9.9 klo 9-12 (CD) ja 13-16 (AB) sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus, toipumisorientaatio
14.9. klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD)sosiaaliset ongelmat välitehtävä
13.9. klo 9-12 aikuissosiaalityö koko ryhmä verkossa
13.9. 13-16 lastensuojelu koko ryhmä verkossa
21.9.(AB) klo 9-12 sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus välitehtävän purku, kirjaaminen
22.9. (CD) klo 9-12 sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus välitehtävän purku, kirjaaminen
23.9. klo 9-12 vammaistyö koko ryhmä verkossa
30.9 klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD) mielenterveystyö
klo 9.12 (CD) ja 13-16 (AB) päihdetyö
4.10 9-12 (B) 13-16 (A) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen purut
5.10 9-12 (D) 13-16 (C) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen purut 12.10 klo 9-12 (D) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
klo 13-16 (A) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
14.10 klo 9-12 (C) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
klo 13-16 (B) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut
15.10 klo 9-10.30 C, klo 10.30-12 D klo 12-14.30 A 14.30-16 B päihdetyön purku
Viikolla 43 itsenäistä kaikilla ryhmillä 4 h
5.11 9-16 seminaari raporttien esittely ryhmät yhdessä verkossa
58h kontaktiopetusta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kenttätehtävä on mahdollisesti korvattavissa syksyllä toteutettavalla yhden päivän mittaisella kenttätutustumismatkalla Hämeenlinnaan. Matkan toteutuminen ja ajankohta varmistuvat syksyllä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu ja erilaisiin sosiaalityön kenttiin liittyvät välitehtävät
Kansainvälisyys
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.