Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja työyhteisöjä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL26-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2021 - 12.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida oman ja ammatillisen identiteetin merkitystä ja roolia eettisessä asiakastyössä
- osaa reflektoida toimintansa suunnitelmallisuutta sekä teorian ja käytännön yhteyksiä asiakastyössä
- osaa analysoida itseään asiakkaan eettisenä ja ammatillisena kohtaajana sekä yhteistyökykyisyyttään toimijana, oppijana sekä työyhteisön jäsenenä.
Sisältö (OJ)
- Asenteet ja ennakkoluulot, tunteet, jaksaminen, ammatillisuuden rajat, syrjäytyminen, huono-osaisuus, tasa-arvoisuus, osallisuus
- Reflektio ennen toimintaa, toiminnan aikana ja jälkeen, teoreettinen reflektio
- Dialogisuus, työyhteisötaidot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
-
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta kuvailevalla ja yleisellä tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Opintojakson ssisältöjen ja tavoitteiden saavuttaminen näytetään toukokuussa 2022 esiteltävillä henkilökohtaisilla ammatillisen kasvun yhteenvedoilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- pakollinen läsnäolo lähikerroilla; korvaavien tehtävien tekeminen omalle ryhmälle sovitusti jokaisesta poissaolosta, jonka syy välttämätön!
- ammatillisen kasvun yhteenvedon tekeminen ja esittäminen hyväksytysti toukokuussa 2022
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmätyöskentely
- reflektiopäiväkirjatyöskentely
- soveltava portfoliotyöskentely
- luovat menetelmät
Oppimateriaalit
Ammatillisen kasvun prosessikuvio ja sen 2. vuoden "teemat".
Opintojakson aikana annettava kirjallisuus mm. artikkelit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 2 op = 70 h
Itsenäinen opiskelu (mm. päiväkirja, yhteenvedon tekeminen) n. 1 op = 11 h
Sisällön jaksotus
ELO-/SYYSKUU
TI 31.8. klo 9-12 ALOITUS
TI 7.9. klo 13-16
PIENRYHMIEN OMAT KERRAT - TUTOROPE SOPII AJANKOHDAN
LOKAKUU
MA 4.10 ja TI 5.10. ”PAJAT”
MARRASKUU
MA 1.11. JA TI 2.11. "ESITYKSET"
MA 15.11. JA 16.11. ”PAJAT”
JOULUKUU
KE 1.12. KLO 9-12 VUOSIKURSSIEN KOHTAAMINEN
KE 8.12. klo 9-12 ITSENÄINEN JOULUJUHLAAN VALMISTAUTUMINEN JA OMAN RYHMÄN KERTA
TO 16.12. YHTEISÖN JOULUJUHLA
VUOSI 2022 (ajankohdat tarkentuvat loppuvuonna)
TAMMIKUU
17.1. AMMATILLISUUDEN RAJAT
HELMIKUU
4.2. SOSIONOMIPÄIVÄ - LISÄTTY 7.12.2021
14.2. TYÖYHTEISÖSSÄ TOIMIMINEN - SEKARYHMÄT
MAALISKUU
8.3. OPISKELIJAFOORUMI - LISÄTTY 22.11.2021
14.3. HARJOITTELUTAVOITTEET JA TUNNELMAT
HUHTIKUU
13.4. HARJOITTELUREFLEKTIO HARKAN AIKANA
TOUKOKUU
24. ja 25.5. KASVUJEN ESITTELYT JA KEVÄTJUHLA + LEIRIKOULU
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kokonaisuutta ei voi lähtökohtaisesti korvata suoraan aiemmilla opinnoilla ryhmäprosessin vuoksi. Nopeuttajien osalta keskustelu oman tutoropettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyö Tule nähdyksi -hankkeen kanssa syksyn lähikerroilla.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY:
- opiskelija osallistuu lähikerroille aktiivisella otteella
- osaa reflektoida teoreettisella ja kriittisellä otteella omaa kasvuaan 2. opiskeluvuoden aikana henkilökohtaisella ja ammatillisella tasolla, tekee siitä prosessia kuvaavan yhteenvedon ja esittelee sen omassa ryhmässä
HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille ollenkaan tai ei osallistu lähikerroilla työskentelyyn tai ei tee korvaustehtäviä hyväksytysti
- ammatillisen kasvun yhteenveto ei täytä teoreettisen ja kriittisen reflektion tasoa, opiskelija ei tee yhteenvetoa tai esittele sitä ryhmässä