Siirry suoraan sisältöön

Kirjoitusviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00EU71-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 16.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Eija Lähteenmäki
Opintojakso
6M00EU71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
-osaa tuottaa opiskelussa ja työelämässä tarvittavia asiakirjoja ja tekstejä kielenkäyttösuositusten mukaisesti
-tuntee TAMKin raportointiohjeen ja osaa tuottaan ohjeen mukaisia asiakirjoja
-osaa huomioida teksteissään vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset
-osaa kirjoittaa jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa viitata lähteisiin ja laatia lähdeluettelon.

Sisältö (Opintojakso)

Kielenhuolto, asiakirjastandardi, tekstilajit, TAMKin raportointiohjeeseen tutustuminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija hallitsee asiakirjojen vakioasemoinnin pääpiirteissään. Esseessä ja raportissa näkemykset on perusteltu ja lähteet valittu tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Asiakirjat noudattavat vakioasemointia. Esseessä ja raportissa opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Aika ja paikka

Kevät- ja syyslukukausi 2021 - etäopetus Zoomissa (kevät)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kielenhuollon testi, essee ja pienoistutkielma (pienoistutkielman aihe rajataan Metsäluonnon monimuotoisuus -opintojakson sisällöistä). Essee ja pienoistutkielma arvioidaan asteikolla 0-5. Muut kurssin tehtävät palautetaan Moodleen ja ne arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.. Jatkuva näyttö.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja palautettavat tehtävät

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Moodlen kautta.

Sisällön jaksotus

Toteutuksen esittely
Kielenhuollon kertaus
Opiskelussa tarpeelliset tekstilajit: referaatti, essee ja raportti
TAMKin Kirjallisen raportoinnin ohje ja raporttipohja
Lähteiden referointi, tekstiviitteet ja lähdeluettelo
Asiakirjastandardi
Ammatilliset tekstilajit: tiedote, muistio
Verkkoviestintä, sosiaalinen media

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen AHOT

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä annetussa aikataulussa. Teksteissä on huomattavia virheitä ja puutteita, jotka häiritsevät ymmärrettävyyttä. Viesteissä ei huomioida tilannetta eikä vastaanottajaa. Asettelu ei vastaa ohjeita. Lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai niiden merkitsemisessä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Opiskelija pyrkii viittaamaan lähteisiin, mutta lähdeviitteissä on puutteita. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Väitteet ovat monipuolisesti perusteltuja. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden.Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Siirry alkuun