Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys (5op)

Toteutuksen tunnus: 5B00FM95-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2025 - 14.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.03.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
3 - 5
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Tampereen korkeakouluyhteisön ristiinopiskelu
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaakko Aumala
Tytti Kaitala
Elina Ritola
Ilkka Tasanen
Kari Kallioharju
Minna Nyström
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Ryhmät
22I800
Rakennusarkkitehti
24I800
Rakennusarkkitehti
23I800
Rakennusarkkitehti
VAPAA
Vapaasti valittavat opinnot
Opintojakso
5B00FM95

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.

Sisältö (Opintojakso)

Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Rakennusalan perustuntemus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Aika ja paikka

• 6.3. etäopetus 9-16
• 13.3. lähiopetus TAMKilla
• 27.3. etäopetus 9-16
• 3.4. etäopetus 9-16
• 10.4. etäopetus 9-16
• 24.4. etäopetus 9-16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suoritus arvioidaan hyväksytysti tehtyjen tehtävien sekä läsnäolojen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssilla on ennakkotehtävä
Itseopiskelu
Yhteisöllinen oppiminen
Lähiopetus
Vertaisarviointi
Seminaari

Oppimateriaalit

Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus – Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle (Invalidiliitto)
Aiheeseen liittyvät RT-kortit
Maankäyttö-ja rakennuslaki sekä asetukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h

Sisällön jaksotus

Johdantoa esteettömyyteen ja lainsäädäntö
Perustietoa esteettömyydestä ja mittauksista
Esteettömyys asunnoissa, julkisissa tiloissa, ulkotiloissa
Talotekniset ratkaisut
Syventävää tietoa toimintakyvyn rajoitteista
Rakennushanke ja esteettömyyden huomiointi suunnitteluvaiheessa
Loppuseminaari

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harkinnanvaraisesti

Kansainvälisyys

1 credit - 27 hours of student's work

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla on ennakkotehtävä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.

Siirry alkuun