Rakennetun ympäristön esteettömyys (5op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FM95-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.12.2025 - 14.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.03.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 3 - 5
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma
- Tampereen korkeakouluyhteisön ristiinopiskelu
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jaakko Aumala
- Tytti Kaitala
- Elina Ritola
- Ilkka Tasanen
- Kari Kallioharju
- Minna Nyström
- Vastuuhenkilö
- Hannu Kauranen
- Ryhmät
-
22I800Rakennusarkkitehti
-
24I800Rakennusarkkitehti
-
23I800Rakennusarkkitehti
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
- Opintojakso
- 5B00FM95
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija oppii analysoimaan rakennetun ympäristön toimintarajoitteita.
Opiskelija tietää toimintarajoitteisten ihmisten ympäristölle asettamat vaatimukset ja niitä koskevan lainsäädännön.
Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologian sovelluksia rakennetun ympäristön muokkaamiseen toimintaesteisille paremmin sopiviksi.
Opiskelija osaa soveltaa rakennusalan toimintaperiaatteita esteettömyyden edistämiseksi.
Opiskelija osaa ratkaista rakentamiseen liittyviä estettömyssongelmia sekä suunnittelu-, rakentamis- että muutostyövaiheissa.
Sisältö (Opintojakso)
Rakennetun ympäristön yleisimmät toimintarajoitteet.
Esteetöntä ympäristöä edistävä ja edellyttävä lainsäädäntö ja ohjeisto.
Esteettömän ympäristön ominaisuudet ja tunnusmerkit.
Talotekniikka osana esteetöntä ympäristöä.
Rakennuttamisprosessi ja rakentamisen sopimuskäytänteet ja vaikutuskanavat.
Ympäristövisiot estettömään asumisympäristöön.
Design for all -ajattelu.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Rakennusalan perustuntemus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80% läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.
Aika ja paikka
• pe 6.3. 9-16 Etäopetus
• pe 13.3. 9-16 Lähiopetus TAMKilla, (mahdollista suorittaa myös etänä)
• pe 20.3. 9-16 Etäopetus
• pe 27.3. 9-16 Etäopetus
• pe 10.4. 9-16 Etäopetus
• pe 24.4. 9-16 Loppuseminaari etäopetuksena
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suoritus arvioidaan hyväksytysti tehtyjen tehtävien sekä läsnäolojen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivisuus ja läsnäolot lähiopetuksessa. 80 % läsnäolo lähiopetuspäivinä on pakollinen.
Suullinen / Moodlessa tapahtuva opettajan arviointi ja vertaisarviointi seminaareissa.
Arvosana 0 ‐ 5 osaamistason mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
• Kurssilla on ennakkotehtävä, jonka palautus ennen kurssin alkua, deadline 2.3. 2026
• Luennot
• Itseopiskelu
• Yhteisöllinen oppiminen
• 1 lähiopetuspäivä (Kurssi mahdollista suorittaa myös kokonaan etänä)
• Vertaisarviointi
• Seminaari
Oppimateriaalit
• Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus – Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle (Invalidiliitto)
• Niina Kilpelä. Esteetön rakennus ja ympäristö (löytyy netistä PDF-tiedostona)
• Aiheeseen liittyvät RT-kortit
• Maankäyttö- ja rakennuslaki sekä asetukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Sisällön jaksotus
• Johdanto
• Lainsäädäntö
• Perustietoa esteettömyydestä
• Mittaaminen ja mittaustyökalut
• Näkö- ja kuulorajoitteisten huomioonottaminen
• Esteettömyys asunnoissa, julkisissa tiloissa ja ulkotiloissa
• Valaistuksen huomioiminen
• Syventävää tietoa toimintakyvyn rajoitteista
• Kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja
• Esteettömyyden huomiointi rakennushankkeen eri suunnitteluvaiheessa
• Loppuseminaari
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harkinnanvaraisesti
Kansainvälisyys
1 credit - 27 hours of student's work
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla on ennakkotehtävä deadline 2.3.2026
Kaikista luennoista tehdään tallenne.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on poissaoloja sallituissa rajoissa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelijalla ei ole poissaoloja opetuskerroilta.Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.