Skip to main content

Thermodynamics (4 cr)

Code: 5P00EU47-3002

General information


Enrolment period
10.06.2021 - 10.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 09.12.2021
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct Engineering
Teachers
Jari Puranen
Course
5P00EU47

Objectives (course unit)

This course is conducted in Finnish

Content (course unit)

Lämpöopin peruskäsitteet. Kaasujen tilanyhtälöt ja tilanmuutokset sekä termodynamiikan pääsäännöt sovelluksineen.
Kostean ilman termodynamiikkaa. Lämmönsiirtoilmiöt ja niiden yhdistäminen sekä lämmönsiirtosovellukset laitteineen. Laitemitoituksia.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Tietäminen
Opiskelija osaa määritellä lämpöoppiin sisältyvät ilmiöt ja tuntee termodynamiikan pääsäännöt. Opiskelija osaa tärkeimmät lämmönsiirtosovellukset laitteineen.
Tekeminen
Opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia, opintojaksolla käsiteltyihin tehtäviin verrattavissa olevia mitoitustehtäviä.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Tietäminen
Opiskelija osaa selittää lämpöoppiin sisältyvät ilmiöt ja termodynamiikan pääsäännöt ja osaa vertailla prosesseissa käytettäviä laiteratkaisuja.
Tekeminen
Opiskelija osaa soveltaa tietojansa ja suoriutuu perustehtäviä laajemmista ja vaativammista mitoitustehtävistä.
Oleminen
Opiskelija ottaa vastuuta suoriutumisestaan ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Tietäminen:
Opiskelija omaa lämpöopista kokonaisvaltaisen käsityksen. Opiskelija tuntee prosessiteollisuuden lämmönsiirtosovellukset ja niissä käytetyt laiteratkaisut ja osaa vertailla ja arvioida eri laitevaihtoehtoja.
Tekeminen:
Opiskelija osaa ratkaista haastavia ja soveltavia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja perustella valintansa.
Oleminen:
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Exam schedules

Ei ole.

Assessment methods and criteria

Moodlen kotitehtävistä saa maksimissaan 50 pistettä ja niistä on saatava vähintään 40 pistettä (80 %:a tehtävistä), jolla saa arvosanan 1. Tekemällä kaikki kotitehtävät, saa arvosanan 2. Harjoitustyöt ja muut tehtävät tuottavat maksimissaan yhteensä 50 pistettä. Näiden arvioinnissa huomioidaan oikeellisuuden lisäksi ratkaisun esittäminen ja sanallinen perustelu, sekä tulosten pohdinta. Harjoitustyöt ja muut vastaavat eivät ole pakollisia, eikä niitä voi palauttaa määräaikojen jälkeen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetuskeskustelu luokassa tai verkossa
Demonstraatiot
Esimerkkilaskut
Laskuharjoitukset
Tentit tai harjoitustyöt

Learning materials

Opettajan materiaali
Mitään pakollista kirjaa ei ole, mutta mikä tahansa kirja, jonka nimessä on termodynamiikka tai thermodynamics, varmasti auttaa.
Myös Momentti 1 -kirjaa kannattaa käyttää, jos sellaisen omistaa.

Student workload

Noin 45 tuntia lähi- tai etäopetusta, 63 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Content scheduling

20 tuntia ilman kosteuden ja höyrytekniikan perusteita
20 tuntia lämpötekniikan perusteita
20 tuntia kaasujen mekaniikkaa
20 tuntia lämmönsiirron mekanismeja
20 tuntia sovellusesimerkkejä

Completion alternatives

AHOT-menettely

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

International connections

Ei ole.

Further information

Mahdollisuuksien mukaan tehdään vierailu Höyrykonemuseoon.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei pysty osoittamaan perustasoista osaamista lämpötekniikan ongelmien laskennallisesta käsittelystä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ratkaista esimerkkien kaltaisia ongelmia ja tunnistaa näin ollen lämpötekniikan keskeiset käsitteet, suureet ja yksiköt.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ja ratkaisee virheettömästi laskennallisia ongelmia. Ratkaisuja ei kuitenkaan ole perusteltu kunnolla eikä tuloksen oikeellisuutta ole pohdittu.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija pystyy perustelmaan ratkaisutapansa sanallisesti sekä osaa mielekkäästi arvioida saamansa tuloksen oikeellisuutta. Opiskelija pystyy yhdistelemään eri osa-alueiden asioita toisiinsa.

Go back to top of page