Siirry suoraan sisältöön

Tuen tarpeen arviointi ja mielenterveys- ja päihdeongelmien hoito (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00DQ03-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2021 - 31.07.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Juha Santala
Mari Vikman
Pia Keiski
Opintojakso
TK00DQ03

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen.
Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon.
Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista.
Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon.

Sisältö (Opintojakso)

Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki
Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys
Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa
Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen
Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu
Psykososiaalisen tuen merkitys
Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi
Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa
Puheeksioton osaaminen
Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa
Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna.
Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.
Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.

Aika ja paikka

Opintojakson opetus toteutuu marras-, joulu- ja tammikuun opiskelupäivissä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Oppimistehtävän palautus 10.1.2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Opiskelija saa oppimistehtävästään kirjallisen laadullisen palautteen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Luento-opetus
- Pienryhmätyöskentely
- Oppimistehtävät
- Kokemusasiantuntijan vierailu

Oppimateriaalit

Opetussuunnitelman mukainen kirjallisuus:
- Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert,C & Seuri T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
- Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M. & Salo-Chydenius, S. 2015. Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
- Käypä hoito- suositukset: Alkoholiongelmaisen hoito, Huumeongelmaisen hoito
- Rakkolainen, M. 2017. Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 2301. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101802/978-952-03-0504-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Rakkolainen, M. & Ehrling, L. 2012. Reflektointi taitona ja tekniikkana motivoivassa haastattelussa. Psykologia, 47(1), 20–37.
- Rakkolainen, M., Koski-Jännes, A., Tuomisto, M. & Tolonen K. 2015. Päihdeasiakkaan taustan ja motivoivan alkuhaastattelun yhteydet hoidon tuloksiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 52, 102–117.
- Behm, M- M. 2015. Ihanteet ja arki päihteiden käytön puheeksiottotilanteissa päivystysvastaanotoilla - Eettisten periaatteiden toteutuminen. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-1944-1/urn_isbn_978-952-61-1944-1.pdf

Motivoiva keskustelu https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson opetus toteutuu marras-, joulu- ja tammikuun opiskelupäivissä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija ei osallistu opetukseen
- Opiskelija ei ole palauttanut ennakko- tai oppimistehtäväänsä tai tehtävän sisältö ei vastaa tehtävänantoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
- Opiskelijan suoriutuu tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti.
- Opiskelija tunnistaa, nimeää ja määrittelee alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön
- Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna
- Opiskelija tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
- Opiskelija osallistuu ryhmässä
- Opiskelija tunnistaa vuorovaikutustaitonsa
- Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan
- Opiskelija osaa oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
- Opiskelija jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet
- Opiskelija soveltaa, selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
- Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
- Opiskelijaa laatii suunnitelmia, rajaa tehtäviä ja ongelmia ja ratkaisee ongelmia
- Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan
- Opiskelija tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja
- Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelijan osallistumisessa ja opiskelutehtävissä on esillä laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- Opiskelija analysoi, yleistää ja yhdistää opiskelemiaan asioita ammatilliseen kontekstiin
- Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja
- Opiskelija arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja, yhdistelee niitä luovasti ja luo uusia ratkaisutapoja
- Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä
- Opiskelija tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii
- Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
- Opiskelija kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta
- Opiskelija toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen
- Opiskelija ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden

Siirry alkuun