Siirry suoraan sisältöön

Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00EC63-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.05.2021 - 01.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.09.2021 - 21.11.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Opettajat
Kai Hintsanen
Marjo Räsänen
Tuula Niemi
Vastuuhenkilö
Kai Hintsanen
Opintojakso
NY00EC63

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
Ymmärtää arvojen, mission ja vision merkityksen strategisessa johtamisessa
Osaa strategisen johtamisen perusteet ja menetelmät
Osaa strategiaprosessin ja siihen vaikuttavat tekijä
Osaa soveltaa strategista johtamista omalla toimialallaan ja organisaatiossaan
Ymmärtää viestinnän merkityksen organisaation strategisessa johtamisessa
Hallitsee tarkoituksenmukaiset viestintäkanavat
Ymmärtää viestinnän merkityksen strategisessa muutosjohtamisessa

Sisältö (Opintojakso)

- Missio, arvot, visio, strategia
- Strategiaprosessi
- Strateginen johtaminen
- Muutoksen johtaminen
- Balansoitu mittaristo (BSC)
- Strategian toimeenpano ja viestintä
- Oppiva Organisaatio
- Yhteisö-, esimies- ja asiakasviestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Osaa soveltaa strategisen johtamisen ja viestinnän keskeisiä sisältöjä työorganisaatioissa ja yrityksissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Osaa analysoida strategisen johtamisen ja viestinnän kokonaisuuksia ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.

Aika ja paikka

Verkossa toteutettava opintojakso.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi suoritetaan oppimistehtävien avulla, ei sisällä tenttiä. Jatkuva näyttö osallitumalla aktiivisesti kurssin tehtäviin ja keskusteluihin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso on kokonaisuudessaan verkkokurssi. Koko työskentely orientaatiosta asti kurssin päättämiseen tapahtuun tuni.moodle oppimisalustalla.
Tämä on verkko-oppimisena toteutettava kurssi, joka sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2), jotka voidaan toteuttaa joko f2f tai digitaalisia etätyökaluja apuna käyttäen. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia.

Oppimateriaalit

Tero Vuorinen 2014. Strategiakirja 20 työkalua. Helsinki: Talentum. KURSSIKIRJA
Harisalo, R. 2010. Organisaatioteoriat. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. Sivut 237-263.
Huotari, P.2009. Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa. Neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Tampereen Yliopisto. Väitöskirja.
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan Strategia. E-Kirja. Alma Talent Oy.
Juholin, E. 2010. Arvioi ja paranna! Viestinnän mittaamisen opas. Vantaa: Hansaprint
Juholin, E. 2011. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Vantaa: Hansaprint
Kamensky, M. 2014. Strateginen johtaminen. Menestyksen timantti. Helsinki:Talentum.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. 2009. Strategiaverkko. Helsinki: Talentum.
Kehusmaa, K. 2010. Strategiatyö - Organisaation voimanlähde. Helsinki: Kaup-pakamari.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2016. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. 1.-2. painos. Helsinki: Edita. E-kirja.
Laaksonen & Ollila 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy (ilmestyy 1/2017). (e-kirja), sivut 10-29.
Lindroos, J & Lohivesi, K. 2010. Onnistu strategiassa. Juva. WS Bookwell Oy.
Mantere, S., Suominen, K. & Vaara, E. 2011. Toisinajattelua strategisesta joh-tamisesta. Helsinki: WSOYpro Oy.
Mitronen, L. & Raikaslehto, T. 2019. Voittajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ritakallio, T. & Vuori, T.O. 2018. Elävä strategia. Helsinki: Alma Talent.
Strandman, K. 2009. Se vain ilmestyi - vuorovaitukseen perustuva strategian viestintä kuntaorganisaatiossa. Akateeminen väitöskirja, Lapin yliopisto. Tampere: Juvenens Print.
Valvio, T. 2010. Palvelutapahtuma ja asiakkaan kohtaaminen. Helsinki. Hel-singin seudun kauppakamari.
Åberg, L. 2011. Yhteisöviestinnän johtaminen: Strategisen viestinnän työkalut. Viestinnän erikoiskurssi. Luentomateriaali. https://blogs.helsinki.fi/aberg/fi-les/2011/01/vj11kolmas1.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely yksin / tiimissä 134 h.

Sisällön jaksotus

1. kokonaisuus: Missio, arvot, visio, strategia
2. kokonaisuus: Strategiaprosessi, Strateginen johtaminen, Strategian toimeenpano ja viestintä
3. kokonaisuus: Prosessijohtaminen, muutosjohtaminen ja viestintä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Orientaatiotehtävä tehdään opintojakson alussa ennen kurssin varsinaisia tehtäviä. Vain orientaatiotehtävän aikataulun mukaisesti palauttaneet jatkavat kurssilla. Orientaatiotehtävä tehdään joko omasta organisaatiosta tai muusta vastaavanlaisesta organisaatiosta omalta alalta.

Yritysvierailu kurssin aikana toteutetaan sekin tiimityönä. Konkreettinen vierailu voidaan toteuttaa tiimin sopimalla tavalla joko tiiminä, yhden tiimiläisen tekemänä konreettisena vierailuna tai etätyökaluja apuna käyttäen ottaen huomioon koronan mahdollisesti aiheuuttamat rajoitteet työskentelytavoissa. Tiimit valitsevat itsenäisesti yritysvierailujen kohteet: valittuun organisaatioon/yritykseen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson alkuorientaatio on tuni.moodlessa. Moodle avataan toteutuksen alettua.
Tämä on verkko-oppimisena toteutettava kurssi, joka sisältää itsenäistä opiskelua, tiimityöskentelyä, ryhmäkeskusteluja verkossa ja yritysvierailuja (1-2), jotka toteutuvat yksin ja ryhmässä. Kurssilla hyödynnetään vertaisoppimista ja -arviointia.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä strategiseen johtamiseen ja viestintään liittyvät keskeiset käsitteet ja sisällöt.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa soveltaa strategisen johtamisen ja viestinnän keskeisiä sisältöjä työorganisaatioissa ja yrityksissä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa analysoida strategisen johtamisen ja viestinnän kokonaisuuksia ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.

Siirry alkuun