Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00EC57-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.05.2021 - 31.08.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2021 - 05.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
Tietää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin perusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä monialaisessa tulevaisuusprojektissa
Tietää innovointitekniikoita ja osaa soveltaa niitä monialaisissa projekteissa
Sisältö (Opintojakso)
Tulevaisuusajattelun historia ja nykypäivä.
Tulevaisuustutkimus ja ennakointi.
Ennakoinnin ja tulevaisuustutkimuksen menetelmiä: mm. delfi-tekniikka, skenaariot, tulevaisuuspyörä, tulevaisuustaulukko, trendianalyysit, tulevaisuusverstas, eläytymismenetelmä, ennakointidialogi.
Innovaatiot ja innovointi.
Lateraalinen ajattelu.
Innovointiprosessi: valmistelu, ideointi, kokeilu, levittäminen
Osallistavia Ideointimenetelmiä: tuplatiimi, 356-tekniikka, aivoriihi, eläytymispelit, ajatushatut ja rinnakkaisajattelu (parallel thinking)…
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohdat ja ennakoinnin prosessin vaiheet ja etenemisen; osaa käytää tulevaisuuden tutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä soveltaen niitä palvelun tai ilmiön skenaariotyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija tietää tulevaisuuden tutkimuksen lähtökohtia ja sen keskeisiä menetelmiä ja tietää tulevaisuudentutkimuksen erityisluonteen. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti ja luovasti tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palvelun tai ilmiön skenaariotyössä. Opiskelija osaa suunnitella miten menetelmiä voi hyödyntää omassa työssä tai organisaatiossa tulevaisuuden strategiatyössä ja osoittaa tässä poikkeuksellista innovatiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Dissmissed
The student does not know the concepts related to futures research and the process and methods of basics of futures research and is not able to apply them. Has not finished assignments or they have not been completed.
Aika ja paikka
9.9.2021 klo 8.30-11.30
Johdantoluennot, materiaali ja pienryhmien muodostaminen.
Toimintaympäristöanalyysitehtävän ohjeistus ja harjoitustyön aiheen valinta pienryhmittäin.
Heikkoihin signaaleihin liittyvän ennakkovalmistautumisen ohjeitus.
Pääkampus (tai Zoom, mikäli koronatilanne niin vaatii).
8.10.2021 klo 8.30-15.30
Heikot signaalit, tulevaisuustaulukko ja skenaariomenetelmä.
Tutkain- ja tulevaisuustaulukkoharjoituksia.
Skenaariotehtävän ohjeistus.
Luovaan ajatteluun liittyvän yksilötehtävän oheistus.
Pääkampus (tai Zoom, mikäli koronatilanne niin vaatii).
18.11.2021 klo 8.30-15.30
Skenaarioesittelyt ja arvioinnit.
Tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä ja niiden soveltamisesimerkkejä.
Yksilötehtävän ohjeistus.
Pääkampus (tai Zoom, mikäli koronatilanne niin vaatii).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet:
Toimintaympäristöanalyysitehtävä (ryhmätehtävä) 25 %
Skenaariotehtävä (ryhmätehtävä) 25 %
Yksilötehtävä 50 %
Luovaan ajatteluun liittyvä yksilötehtävä (hyväksytty-hylätty)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmäharjoitukset ja sovellustehtävät. Sovellustehtävät tehdään pienryhmissä, jotka muodostetaan ensimmäisellä tapaamiskerralla. Lisäksi kurssiin kuuluu yksilötyönä tehtävä henkilökohtainen reflektio- ja sovellustehtävä. Toteutuksen virtuaaliosuus riippuu siitä, järjestetäänkö opetusta kampuksella vai kokonaan etänä.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit ja runsaasti taustamateriaalia Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta n. 20 h
Työskentelyä ryhmä- ja yksilötyönä n. 80 h
Materiaaliin perehtymistä n. 35 h
Sisällön jaksotus
9.9.2021 klo 8.30-11.30
Johdantoluennot, materiaali ja pienryhmien muodostaminen.
Toimintaympäristöanalyysitehtävän ohjeistus ja harjoitustyön aiheen valinta pienryhmittäin.
Heikkoihin signaaleihin liittyvän ennakkovalmistautumisen ohjeitus.
Pääkampus (tai Zoom, mikäli koronatilanne niin vaatii).
8.10.2021 klo 8.30-15.30
Heikot signaalit, tulevaisuustaulukko ja skenaariomenetelmä.
Tutkain- ja tulevaisuustaulukkoharjoituksia.
Skenaariotehtävän ohjeistus.
Luovaan ajatteluun liittyvän yksilötehtävän oheistus.
Pääkampus (tai Zoom, mikäli koronatilanne niin vaatii).
18.11.2021 klo 8.30-15.30
Skenaarioesittelyt ja arvioinnit.
Tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä ja niiden soveltamisesimerkkejä.
Yksilötehtävän ohjeistus.
Pääkampus (tai Zoom, mikäli koronatilanne niin vaatii).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Maksimipoissaolo 1/2 päivää. Poissaoloista korvaavia tehtäviä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustehtävä linkittyy työelämäyhteistyöhön.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen edellyttää kiinteää pienryhmätyöskentelyä sekä opetuskertojen aikana että niiden ulkopuolella.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osoittaa tietävänsä tulevaisuudentutkimuksen perusteet ja prosessin sekä osaa soveltaa jotakin tulevaisuudetutkimuksen menetelmää.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi kyky soveltaa monipuolisesti ja analyyttisesti arvioiden tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi osoittaa luovuutta ja innovatiivisuutta tehtävissään ja osaa pohtia opintojakson teemaa myös kriittisesti.