Siirry suoraan sisältöön

Erityiskohteiden metsänhoito (5op)

Toteutuksen tunnus: 6M00DV59-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.11.2020 - 15.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.03.2021 - 22.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teollisuusteknologia
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petri Keto-Tokoi
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Opintojakso
6M00DV59

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tuntee erityiskohteita koskevat metsänkäytön rajoitukset sekä niitä koskevat tiedon lähteet ja toimintakäytännöt
- osaa suunnitella metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun ratkaisut erityiskohteella sen olosuhteisiin soveltuvalla ja sen erityisarvoja vahvistavalla tavalla
- osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia aineistoja ja selvityksiä erityiskohteiden metsien hoidon suunnittelussa

Sisältö (Opintojakso)

Metsänhoidon, luonnonhoidon ja puunkorjuun suunnittelu ja toteutus erityiskohteilla, kuten kaava- ja taajama-alueilla, virkistysmetsissä, arvokkailla maisema-alueilla, muinaismuistokohteilla, suojelualueilla, arvokkailla luontokohteilla ja lajistonsuojelun erityiskohteilla. Luonnonhoidon ja ennallistamisen menetelmät eri luontotyypeillä. Maiseman ja riistan hoito metsänkäsittelyssä. Puunkorjuun suunnittelu korjuuteknisissä erityiskohteissa, esim. saarissa ja myrskytuhoalueilla. Digitaalisten aineistojen ja muiden tietolähteiden hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti

Aika ja paikka

26.3.- 8.5.2021
Toteutus verkko-opetuksena.
Lähijaksot: pe 26.3. klo 8-16,
la 10.4. klo 8-10,
la 24.4. klo 8-16,
pe 7.5. klo 8-16 ja
la 8.5. klo 8-16

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Su 16.5. verkkotentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaan vaikuttavat osasuoritukset ja niiden osuus arvosanasta
Verkkotentti 100 %
Itseopiskelutehtävien suorittamista seurataan niiden hyväksyttävyys kontrolloidaan. Niiden tekemättä jättäminen tai tekeminen siten, että sisältö ei vastaa tehtävänantoa eikä ole hyväksyttävä, alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus verkossa, itseopiskelutehtävien tekeminen, tentti

Oppimateriaalit

Toteutuksen TUNIMoodle -pohjalle tallennetut aineistot ja linkit
Kurssilla jaettu aineisto
Metsähallitus. 2011. Metsätalouden ympäristöopas. Metsähallitus. Saatavissa: http://www.metsa.fi/yopas

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 36 h
Itsenäistä tiedon hankintaa 80 h

Sisällön jaksotus

Itseopiskelutehtävä 1: maisemanhoidon suositukset
Itseopiskelutehtävä 2.maisemalliset ja kulttuuriperinnön erityiskohteet
Itseopiskelutehtävä 3: Luonnonsuojelualueet ja luonnonsuojeluohjelmat
Itseopiskelutehtävä 4: Lajiesiintymien suojelu

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla tehdään itseopiskeluharjoituksia osoitettuun aineistoon perehtymällä ja vastaamalla asetettuihin kysymyksiin.
Luennoilla käsiteltäviin aineistoihin voi perehtyä itsenäisesti tabulan kautta.
Maastoretkeilylle ja harjoituksille ei korvaavaa toteutustapaa ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijoiden on osallistuttava opintojakson lähiopetuspäiviin. Opiskelijoiden on suoritettava itseopiskelutehtävät, mutta niitä ei arvioida. Niiden tekemättä jättäminen alentaa arvosanaa tenttiarvosanaan nähden yhdellä arvosanayksiköllä per tekemättä jätetty tehtävä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen eikä tee niistä korvaavaa suoritusta.
Opiskelija saa hylätyn arvosanan opintojakson tentistä tai ei osallistu siihen. Opiskelija on jättänyt itseopiskeluetehtäviä tekemättä niin monta tai ne aivät ole sisällöltään hyväksyttäviä, että arvosaksi tulee sen vuoksi hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on hajanaista perustason tietoa erityiskohteista ja niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja, mutta hänen kykynsä arvioida ja perustella niiden etuja, haittoja ja rajoituksia sekä soveltuvuutta kohteelle on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on tehnyt itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan tyydyttävä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai osa niistä ei ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi tyydyttävä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija tuntee erityiskohteille soveltuvia metsänkäsittelyvaihtoehtoja ja osaa arvioida ja perustella niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia. Opiskelija osaa valita kohteelle sille asetettuja tavoitteita hvyin toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa. Opiskelija on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät ja saa tentistä arvosanan hyvä. Tai opiskelija on jäänyt osa itseopiskelutehtävistä osan tekemättä tai ne eivät ole sisällöltään hyväksyttäviä ja arvosanaksi tulee sen vuoksi hyvä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee erityiskohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija tuntee monipuolisesti erityiskohteille soveltuvat metsänkäsittelyvaihtoehdot ja osaa arvioida niiden ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija on aktiivinen lähiopetuksessa. Opiskelija saa tentistä arvosanan kiitettävä ja on tehnyt kaikki itseopiskelutehtävät hyväskyttävästi.

Siirry alkuun