Skip to main content

Management of Peatland Forests (5 cr)

Code: 6M00DV60-3002

General information


Enrolment period
28.04.2021 - 31.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2021 - 15.10.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
School of Industrial Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Ari Vanamo
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Course
6M00DV60

Objectives (course unit)

The student:
- knows the special ecological features of peatland forests and their impact on the management on peatland forests
- knows the site classification system of undrained and drained peatlands and is able to classify peatland sites in field conditions
- knows how to plan silvicultural operations on peatland forests and knows the special features of peatland forests from the point of view of water conditions and timber harvesting
-knows the importance of peatland forests for carbon balance and biodiversity, effects of the use of pealtland forests on aquatic ecosystems and means to minimize harmful effects on aquatic ecosystems

Content (course unit)

Classification of peatlands, ecology of peatlands, silviculture on peatland forests, forest harvesting on peatlands, effects of ditching and peatland management on aquatic ecosystems

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to outline the habitat classification of mires and peatlands and can use plant species as help in their identification. The student is able to draw some conclusions about forest management measures and the environmental impact on the environment in connection with forest management and harvesting. The drainage plan is not feasible without significant changes / additions

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student knows the habitat classification of mires and peatlands and is able to use plant species in a variety of ways to help them identify them. The drainage plan is feasible with minor modifications.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to classify both natural mire types and drained peatlands. He knows ver well different plant species of peatlands. The student is able to make well-informed decisions in forestry and logging, taking into account their environmental impact. The drainage plan is viable

Location and time

Maastokohteet sijaitsevat Oriveden Hyytiälässä, Vilppulan Jaakoinsuolla ja muualla Pirkanmaalla.
Lähiopetus Virroilla
Yksi luento (2h) illalla etäluentona

AIkataulu kts. Pakki

Exam schedules

OMAsuometsä-raportti on opintojakson arviointityökalu.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvosana on OMAsuometsä-raportin arvosana, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Maasto-opetus 3 päivää
Luento-opetus ½ päivää + mahdollisesti yksi iltaluento

Learning materials

Materiaalia koottuna moodlessa
Juhani Päivinen: Suot ja suometsät - järkevän käytön perusteet. Metsäkustannus 2007
Henry Väre & Jukka Laine. Suokasvio. Metsäkustannus 2014
Jukka Laine et al. Suotyypit ja turvekankaat. Metsäkustannus 2012

Student workload

OMAsuometsä- projektin pitää olla opettajalla viimeistään 15.10.2021 klo 14

OMAsuometsä raportti voi painottua opiskelijan itse valitsemiin aihealueisiin.
Opettajan arvioinnin lisäksi raportin lukee vertaisarvioija ( toinen opintojakson opiskelija)

Content scheduling

Lähipäivät ( 4 ) syyskuu- lokakuussa yhteensä 32 h
Omaehtoinen opiskelu ja maastokäynnit 90 h
Etäluennot max 2 h

Completion alternatives

Keskustele Pirjo Puustjärven kanssa ( pirjo.puustjarvi@tuni.fi)

Practical training and working life cooperation

Vieraileva opettaja Luonnonvarakeskus

Further information

Opintojaksossa on kaksi pääteemaa, luonnontilaiset suot ja turvemaiden metsänhoito. Halutessaan opiskelija voi perehtyä myös opintojakson aikana myös kunnostusojituksen perusteisiin.

Opintojakson arvosana on OMAsuometsäraportin arvosana, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osaa määrittää soiden eikä turvemaiden kasvupaikkatyyppejä. Hän ei osaa perusteita turvemaiden metsähoidosta eikä puunkorjuusta. Opiskelija ei ole ollut läsnä maasto-opetuksessa eikä ole esittänyt ja toteuttanut suunnitelmaa em. tilanteen korjaamiseksi.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa pääpiirteittäin soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelua ja osaa käyttää kasvilajistoa apuna niiden tunnistuksessa. Hän osaa tehdä joitakin päätelmiä metsänhoidollisista toimenpiteistä ja metsänhoidon ja7tai puunkorjuun yhteydessä tulevista ympäristövaikutuksista. OMAsuometsä-raportti on puutteellinen tiedonhankinnan,luettevuuden tai lähteiden osalta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

OMAsuometsä-raportista käy ilmi, että opiskelija osaa soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelua ja osaa käyttää kasvilajistoa monipuolisesti apuna niiden tunnistuksessa.Hän osaa tehdä ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi niiden ympäristövaikutukset.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

OMAsuometsä-raportista käy ilmi opiskelijan perehtyneisyys soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun .Hän osaa analyyttisesti tehdä ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi monipuolisesti niiden ympäristövaikutukset.

Go back to top of page