Business Activities in Forestry (5cr)
Code: 6M00DV58-3001
General information
- Enrolment period
- 12.04.2021 - 27.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.11.2021 - 03.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
- knows what kind of enterprises are typical in forestry business and their main tasks
- knows how to interpret accounting figures and is able to make cost calculations of machines
- knows the basics of entrepreneurship and requirements for entrepeneurs
-knows the significance of a business plan for an enterprise
-knows the key regulations concerning setting up an enterprise, employment, and other functions of enterprises
- knows the most important forms of subsidies and financing for small and medium size enterprises
Content (course unit)
Forestry enterprises and their special features, economical planning of an enterprise, key figures of businesses and their interpretation,
the influence of activities on enterprise´s economy, machine cost accounting, planning of the activities of an enterprise, strategic planning, business plan and its contents and role in doing business, legislation concerning entrepreneurship, labour law, setting up an enterprise, entrepreneurship policy and its role in guiding activities
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student knows the goals of the business plan process superficially. He / she identifies, defines and applies concepts and models within the scope of the business plan.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is able to define concepts and models related to a business plan and is able to make a well-grounded analysis of business activities. The students has the skills to apply what he/she has learned.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is proficient in the concepts and models of the topic of the business plan. The student is able to analyze business operations fluently and reasonably and can summarize the essentials of business operations with the help of Busines Model Canvas. The student is well prepared to apply what he/she has learned
Location and time
Aloitus 28.10.21 tutoriaaleilla ja johdannolla
Zoom-etäyhteydellä
Exam schedules
Verkkotentti yritystoiminnan perusteista 17. ja 18.11.21.
Uusinta 17.12.21
Assessment methods and criteria
Tutoriaalit 30 %
Yritysidean kehittämistehtävä 50%
Yritystoiminnan perusteet -verkkotentti 20%
Kustannuslaskelmat (S)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
PBL, pienryhmätyöskentely, luennot, vierailijaesitelmät, laskentaharjoitukset,
Learning materials
Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Liiketoimintaosaaminen, menestyvän yrityksen perusta, 2011.
Pienyrityksen työympäristö tuloksen tekijänä 2011.
Metsäyrittäjyyden monet ulottuvuudet (www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2008/mwp095.pdf)
Metsäalan yrittämisen liiketoimintaympäristö - alan toimijat ja markkinalähtöisen kehittämisen haasteet (www.helsinki.fi/taloustiede/Abs/Selv37.pdf)
Kasvun eväät metsä- ja puualan pienyrityksille (www.tts.fi/kasvunevaat/files/tj_406.pdf)
Pertti Hourunranta, Ari Nieminen, Simo Jaakkola, Ville Manner ja Timo Makkonen
OSAAVA YRITTÄJÄ METSÄKONEALALLA
Student workload
Luentoja tai ohjaustunteja n 60 h.
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko n 70 h.
Kurssi toteutetaan neljän viikon aikana josta aktiivista opetusaikaa on n. 3 viikkoa.
Content scheduling
PBL-syklejä on yksi, jossa käsitellään aiheita
yrittäjyys metsäalalla, yritystoiminnan kehittäminen, talous ja riskit
Completion alternatives
Ahot, jos on kokemusta metsäalan yrittämisestä
Practical training and working life cooperation
Vierailijaluennoitsijat mm. metsäpalvelu- ja/tai -metsäkoneyrityksestä.
Further information
Loppututoriaalit etänä Zoomissa 22.11. ja
yritysideoiden esittelypäivä kampuksella 23.11.
Pakollisia ovat erikseen osoitetut tehtävät mm.
- Konekustannuslaskelma, ja yritysidea -tehtävän yrityksen kassavirtalaskelma
- vierailijaluennot sekä
- yritysideatehtävän esittäminen
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia osasuorituksia (kts. arviointiperusteet)
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tutoriaalit arvioidaan PBL -arvioinnin mukaisesti. Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelmaprosessin tavoitteet pintapuolisesti. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelmaprosessin tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä yritystoiminnasta. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelman tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida yritystoimintaa sujuvasti ja perustellusti ja osaa kiteyttää olennaiset asiat yritystoiminnasta Busines Model Canvas -taulun avulla. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.