Siirry suoraan sisältöön

Tilastotiede ja analyyttinen laatu (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00EG44-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 30.09.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 31.03.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tapio Yrjölä
  • Ulla Kähkönen

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Ryhmät

  • 20BA
    Bioanalyytikot syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet

Sisältö (OJ)

Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen

Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus

Esitietovaatimukset (OJ)

-

Lisätiedot (OJ)

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

-

Aika ja paikka

Syksy 2021 Tilastotiede, opetus 2-periodilla.
Kevät 2022 Analyyttinen laatu

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Syksy 2021, tilastotiede, 30.11. klo 10.15
Kevä 2022 1. periodin lopussa kirjallinen koe, ajankohta kirjataan lukujärjestykseen
Analyyttisen laadun koe on helmikuu 2022. Ajankohta tarkentuu joulukuussa 2021

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot ja pienryhmätyöskentely, palautettavat harjoitukset

Oppimateriaalit

Opettajan antamat tehtävät, luentomateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tilastotiede: pienryhmäharjoituksia oppilaitoksessa ja itsenäistä työskentelyä
Analyyttinen laatu: ryhmätehtäviä ja harjoitustehtäviä kontaktitunneilla. Mahdolliset poissaolot korvataan erillisinä tehtävillä, jotka käsittelevät käsiteltyä aihetta. Analyytisen laatu 80% läsnäolovelvoite.

Sisällön jaksotus

Tilastotiede 2021/ 2.periodi
Analyyttinen laatu 2022, tammikuu 3.periodi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikasempien opintojen hyväksiluku,

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointikriteerit löytyvät opintosuunnitelmasta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin