Tilastotiede ja analyyttinen laatu (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00EG44-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 30.09.2021
Ajoitus
09.08.2021 - 31.03.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tapio Yrjölä
- Ulla Kähkönen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Ryhmät
-
20BABioanalyytikot syksy 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää keskeisimmät tilastotieteen peruskäsitteet
- osaa tehdä tilastolliset peruslaskutoimitukset tilastolaskentaohjelmia hyödyntäen
- pystyy lukemaan ja tulkitsemaan tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia
- osaa määritellä analyyttisen laadun käsitteenä, tietää sen merkityksen
- tietää analyyttisen laadun osatekijät ja vaikutukset kokonaislaatuun
- tietää laadunohjauksen perusteet ja käytännöistä Suomessa
- tietää viitearvojen määrittämisen perusteet ja käytön
- tietää laboratoriotutkimuksien keskeisimmät kliinistä laatua mittaavat parametrit
- tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet
Sisältö (OJ)
Mitta-asteikot
Tilastojen esittäminen
Ristiintaulukointi
Luokittelu
Keskiluvut
Hajontaluvut
Regressiosuora
Korrelaatio
khi2 ja kontingenssikerroin
Tilastollinen testaaminen
Analyyttinen laatu ja sen osatekijät
Laadun varmennus (sisäinen laadun ohjaus, ulkoinen laadun arviointi) ja päätöksenteko
Viitearvot
Kliinisten laboratoriotutkimusten kliininen laatu
Analyysimenetelmien valinta ja testaus
Esitietovaatimukset (OJ)
-
Lisätiedot (OJ)
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
-
Aika ja paikka
Syksy 2021 Tilastotiede, opetus 2-periodilla.
Kevät 2022 Analyyttinen laatu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Syksy 2021, tilastotiede, 30.11. klo 10.15
Kevä 2022 1. periodin lopussa kirjallinen koe, ajankohta kirjataan lukujärjestykseen
Analyyttisen laadun koe on helmikuu 2022. Ajankohta tarkentuu joulukuussa 2021
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot ja pienryhmätyöskentely, palautettavat harjoitukset
Oppimateriaalit
Opettajan antamat tehtävät, luentomateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tilastotiede: pienryhmäharjoituksia oppilaitoksessa ja itsenäistä työskentelyä
Analyyttinen laatu: ryhmätehtäviä ja harjoitustehtäviä kontaktitunneilla. Mahdolliset poissaolot korvataan erillisinä tehtävillä, jotka käsittelevät käsiteltyä aihetta. Analyytisen laatu 80% läsnäolovelvoite.
Sisällön jaksotus
Tilastotiede 2021/ 2.periodi
Analyyttinen laatu 2022, tammikuu 3.periodi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikasempien opintojen hyväksiluku,
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointikriteerit löytyvät opintosuunnitelmasta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei täytä tyydyttävä (1) arvosanaan kriteerejä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija läpäisee tilastotieteeseen liittyvät harjoitukset ja tehtävät tyydyttävästi. Opiskelija osaa määritellä tyydyttävästi analyyttisen laadun käsitteenä ja sen osatekijöitä. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan keinoja ja osaa ohjatusti tulkita niistä saatua tietoa. Opiskelija ymmärtää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija nimeää tärkeimmät analyysimenetelmän valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyvin tilastotieteessä opetetut asiat ja on suoriutunut siihen liittyvistä harjoituksista ja tehtävistä hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa selittää sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa ohjeistettuna tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa selittää analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee tilastotieteessä opetetut asiat ja on suorittanut harjoitukset ja tehtävistä erittäin hyvin. Opiskelija osaa selittää analyyttisen laadun käsitteenä ja kuvata sen eri osatekijöitä. Opiskelija osaa analysoida sisäisen ja ulkoisen laadunvalvonnan käyttöä ja sen merkitystä kliinisessä laboratoriossa. Opiskelija osaa itseohjautuvasti, teorian pohjalta tulkita ja tehdä johtopäätöksiä laadunvalvonnan tiedoista. Opiskelija ymmärtää ja osaa selittää laaja-alaisesti viitearvojen määrittämisen perusteet. Opiskelija osaa soveltaa analyysimenetelmien valinnassa ja testauksessa käytettäviä valintaperusteita käytännön esimerkkeihin