Finnish for Foreigners 2 (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EK83-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 09.01.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2022 - 11.02.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Marja Oksanen
- Vastuuhenkilö
- Marja Oksanen
- Ryhmät
-
21IENVEDegree Programme in Environmental Engineering
- Opintojakso
- 5N00EK83
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kurssin suoritettuaan, opiskelija ääntää suomea kohtuullisen hyvin. Hän osaa kertoa tyypillisestä päivästään, kodistaan, omasta vaatetuksestaan sekä vaatteiden ostamisesta . Hän osaa kertoa myös matkustamisesta ja liikkumisesta sekä säästä. Näistä asioista hän kykenee myös käymään lyhyitä keskusteluja ja ymmärtää niitä koskevia yksinkertaisia tekstejä.
Sisältö (Opintojakso)
Suomenkielen perusasioina verbityypit ja sijamuodot astevaihteluineen, rakenneharjoituksia, ääntämisharjoituksia, sanastoharjoituksia, keskustelu- ja näytelmäharjoituksia, kuullun ymmärtämisharjoituksia, luetun ymmärtämisharjoituksia, kirjoitusharjoituksia.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Finnish for Foreigners 1 tai vastaava kurssi tulee olla suoritettuna ennen kurssille osallistumista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa kertoa jotakin tavoitteena olevista sisällöistä, mutta ilmaisu on varsin suppeaa, ja sekä kirjoitettua että puhuttua tuotosta on osittain vaikeaa ymmärtää. Opiskelijalle tuottaa vaikeuksia käydä yksinkertaistakaan keskustelua suomeksi. Myös opiskelijan puutteellinen ääntäminen saattaa hankaloittaa viestityn asian ymmärtämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee siis kurssitehtävänsäkin aikataulun mukaan. Hän selviytyy kutakuinkin tavallisista kurssiin kuuluvista pikku keskusteluista. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä kotiinsa, matkustamiseen tai vaatteisiin liittyviä tekstejä ja ääntää suomea ymmärrettävästi. Opiskelijan äidinkielen vaikutuksen voi huomata niin ääntämisessä kuin tekstirakenteessakin, mutta se ei vaikeuta viestin ymmärtämistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa sekä muodostaa yleensä kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia kuvauksia tai kertomuksia ja hyödyntää oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä. Hän ymmärtää, kuinka tärkeä suomen kielen taito on Suomeen työllistymisessä.
Aika ja paikka
three double lessons per week: on Mondays normally at 12.15 - 13.45, on Wednesdays at 13.15 - 14.45 and on Fridays at 12.30 - 14.00 during 10.1. - 11.2.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
A written test on Friday 11.2., a retake - if needed - 18.2.
Oral tests in the week 5 and 6.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
To pass the course a minimum attendance 80 % is required as well as completed assignments.
Course grade consists of two parts:
A The written test (listening comprehension + reading comprehension + writing + structure tasks) =
50 % of the course grade
B Oral tests = 50 % of the course grade
Very good class activity may improve the course grade.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
study conversation, collaborative learning, discussion exercises, activating written tasks, learning simulation and games, process writing, short videos made by students
Oppimateriaalit
Study book Suomen mestari 1 + Moodle material created and linked by the teacher
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Three double lessons per week plus quite much independent work at home during one month. 3 ects = work of 81 hours
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
In case you have completed a similar course in another university, please fill in the application form in Pakki and add the necessary documents (transcript of records).
If you have informally accomplished the goals and want to discuss how to show your skill please contact the teacher via email and explain why you think you should be exempted from the course and how you would you like to develop your Finnish skills.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Simulaatioissa ja keskusteluharjoituksissa pyritään ottamaan huomioon opiskeluala, opiskelijoiden aikaisempi kokemus työelämästä ja -harjoitteluista sekä antamaan käytännön hyötyä tuleviin harjoitteluihin.
Kansainvälisyys
The whole group is international! :o)
Lisätietoja opiskelijoille
The first lesson on Monday the 10 th of January at 12.15 on line, using Zoom connection because of corona restrictions. Also other lessons in the firs week on line.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Students have attended contact lessons less than 80 % . They have not completed course assignments because of lack of activity or gained skills. Their ability to communicate in Finnish at the level A1 is insignificant and limited to make understanding possible.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Students have an active attitude towards studying Finnish language showing that by completing course tasks according to the schedule. They are able to cope in most achieved oral course exercises. Students are able to write short texts about their home, travelling or clothes in Finnish and are able to pronounce Finnish clearly enough. Students’ mother tongue may have an effect in pronunciation and/or sentence structure, but it doesn’t cause problems to understand the meaning of messages.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Students have a positive and active attitude towards learning language. They can pronounce Finnish distinctively and are able to use suitable and varied expressions in achieved course exercises using grammar mostly correct way. A student can participate in a conversation asking and responding to questions about topics studied in the course. She/he can write simple descriptions or stories and recombine words and phrases into new sentences. They understand the importance of good Finnish language skills to get a job in Finland.