Siirry suoraan sisältöön

Finnish for Foreigners 1 (3op)

Toteutuksen tunnus: 5N00EK82-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 12.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.10.2021 - 02.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Environmental Engineering
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
10 - 25
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering
Avoin ammattikorkeakoulu
Opettajat
Marja Oksanen
Vastuuhenkilö
Hilda Szabo
Opintojakso
5N00EK82

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa ääntää suomea melko hyvin. Hän ymmärtää ja käyttää itse lyhyitä ja rakenteeltaan yksinkertaisia ilmauksia, jotka liittyvät tavallisiin jokapäiväisiin tilanteisiin. Eli hän osaa esitellä itsensä, kertoa perheestään, ilmaista kellonajan, käydä ostoksilla, kertoa ruoasta ja aikatauluista sekä työstä ja opiskelustakin jotain. Näistä asioista hän kykenee myös käymään lyhyitä keskusteluja ja ymmärtää niitä koskevia yksinkertaisia tekstejä.
After successful completion of the course students will be able to pronounce Finnish quite correctly, understand and use short and simply-structured Finnish expressions that concern some of the most common matters and situations related to everyday life (introducing oneself and one’s family, telling the time, buying and paying, timetables, food and menu, working and studying). Student can shortly discuss about these matters and understand short texts concerning such topics.

Sisältö (Opintojakso)

Suomen kielen perusasioita, rakenneharjoituksia, ääntämisharjoituksia, sanastoharjoituksia, keskustelu- ja näytelmäharjoituksia, kuullunymmärtämisharjoituksia, luetunymmärtämisharjoituksia, kirjoitusharjoituksia.
Basics of the Finnish language, structural exercises, pronounciation exercises, vocabulary exercises, conversational and drama exercises, listening comprehension exercises, reading comprehension exercises, written exercises.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei esitietovaatimusia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija on tehnyt hyväksyttävästi kaikki kurssitehtävät. Hän osaa tervehtiä ja vaihtaa peruskuulumisia, esitellä itsensä, nimetä muutamia asioita ja kopioida oppimiaan sanoja. Hänen on kuitenkin hankalaa osallistua yksinkertaiseenkaan keskusteluun tai saada aikaiseksi muutamaa virkettä pidempää tekstiä. Hänen ääntämisensä vaikeuttaa viestityn asian ymmärtämistä.

Student has been able to complete all the assignments acceptably. She/he can exchange greetings/farewells, introduce oneself, name a few objects and copy some words that she/he has learned. It is hard for her/him to attend a simple conversation or create a short text. Her/his pronunciation causes difficulties to understand meanings of produced speech.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija opiskelee suomea aktiivisuutta osoittaen ja tekee siis kurssitehtävänsäkin aikataulun mukaan. Hän selviytyy kutakuinkin tavallisista jokapäiväisistä pikku keskusteluista niin ostoksilla, matkalla tai vieraillessaan jonkun kotona. Hän kykenee kirjoittamaan lyhyitä viestejä, kuten sähköpostin, tekstiviestin tai postikortin ja ääntää suomea ymmärrettävästi, vaikka hänen äidinkielensä vaikutus voi näkyä siinä kuten myös tekstirakenteessa.
Student has an active attitude towards studying Finnish language showing that by completing course tasks according to the schedule. She/he is able to cope in most common everyday situations: shopping, travelling, and visiting people. A student is able to write brief messages (e.g. e-mail, text message, and post card) in Finnish and is able to pronounce Finnish clearly enough. Student’s mother tongue may have an effect in pronunciation and/or sentence structure, but it doesn’t cause big problems to understand the meaning of messages.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelijalla on positiivinen ja aktiivinen asenne kielenopiskelua kohtaan. Hän ääntää suomea selkeästi ja osaa käyttää sopivia, vaihtoehtoisia ilmauksia jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa sekä muodostaa yleensä kieliopillisesti oikeita lauseita. Hän osaa luontevasti kertoen, kysyen ja vastaillen ottaa osaa keskusteluihin aiheista, joita on käsitelty kurssin aikana. Hän kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia kuvauksia tai kertomuksia ja hyödyntää oppimiaan sanoja ja ilmauksia uusissa yhteyksissä.

Aika ja paikka

During the second period on Monday (11 - 12) and on Thursday (8 - 10): 2 x 2 on line lessons per week. The first time in the class room B6-29, afterwards also in B6-30.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

On Thursday the 9th of December, retake on Friday the 10th of December.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A course grade will be formed on the basis of a result of the written exam.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Different methods: contact teaching, study conversation, cooperative learning, oral and written exercises and games. Also online material is utilized. All materials have been collected and structured in Moodle. The idea is to make learning basics of Finnish not only important but also interesting and fun.

Oppimateriaalit

Textbook Suomen mestari 1 - Suomen kielen oppikirja aikuisille (by Sonja Gehring & Sanni Heinzmann). You may find the book in the TAMK library, but it is recommended to buy the book, because it will be used in all three Finnish courses. Materials made by the teacher and e-materials - both of them linked in Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Finnish language is so different from the most students' mother tongues which means rather much work to get in communication in Finnish. This time the studying demands time and collaboration. A regular and active attendance in lessons is important and also compulsory to pass the course. But as said, in addition to it much private learning is needed. 3 ECT course means 3 x 27 hours' (81 hours') work! To build up one's motivation is very important: to find useful, fun and creative ways to learn, use and understand Finnish. So have Finnish as a hobby also in your free time!

Sisällön jaksotus

The contents according to course Moodle structure and the textbook.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

In case you have completed a similar course in another university, please fill in the application form in Pakki and add the necessary documents (transcript of records).

If you have informally accomplished the goals and want to discuss how to show your skill please contact the teacher via email and explain why you think you should be exempted from the course and how you would you like to develop your Finnish skills.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

No.

Kansainvälisyys

The whole group is internatinal!

Lisätietoja opiskelijoille

The first lesson on Monday 25 October at 11.00.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Uncompleted assignments, great difficulties to understand and produce the simplest basic phrases and expressions. More than 20 % absences from online lessons.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have been able to complete all the assignments acceptably. They can exchange greetings/farewells, introduce oneself, name a few objects and copy some words that she/he has learned. It is hard for them to attend a simple conversation or create a short text. Their pronunciation causes difficulties to understand meanings of produced speech.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have an active attitude towards studying Finnish language showing that by completing course tasks according to the schedule. They are able to cope in most common everyday situations: shopping and meeting people. Students are able to write brief texts (e.g. e-mail, text message, and post card) and are able to pronounce Finnish clearly enough. Students' mother tongue may have an effect in pronunciation and/or sentence structure, but it doesn’t cause big problems to understand the meaning of messages.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Students have a positive and active attitude towards learning language. They can pronounce Finnish distinctively and are able to use suitable and varied expressions in everyday situations using grammar mostly correct way. Students can participate in a conversation asking and responding to questions about topics studied in the course. They can write simple texts and recombine words and phrases into new sentences.

Siirry alkuun