Svenska för teknikbranschen - skriftlig färdighet (2 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00EK77-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Environmental Engineering
Opettaja
- Joni Sallila
Vastuuhenkilö
Joni Sallila
Ryhmät
-
21IENVEDegree Programme in Environmental Engineering
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa kirjallisissa viestintätilanteissa
- hallitsee autotekniikan keskeisen termistön
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon
Sisältö (OJ)
- autenttiset ammatilliset tekstit, autotekniikan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta kertominen
- oman alan tuotannoista kertominen
- erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet
Esitietovaatimukset (OJ)
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
Lisätiedot (OJ)
Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
(Taitotaso B1.1) Opiskelija
- osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
- osaa kertoa omasta alastaan suppeasti
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
(Taitotaso B1.2) Opiskelija
- osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
- osaa kertoa omasta alastaan melko hyvin
- hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
- kirjoittaa pääasiassa hyvin
- käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy
- käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
- ymmärtää lukemansa ammatillisen tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija
- osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhakemus)
- hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja
- kirjoittaa sujuvasti
- käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy selkeästi
- käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
Aika ja paikka
Opetusajankohdat Lukkarikoneessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kielioppitesti 05.09.2022 - 12.11.2022.
Kirjallinen koe 14.11.2022 - 4.12.2022, jonka aikana saa tehdä kirjallisen kokeen 3 kertaa.
Suullisen tentin korvaava videoesitys: Opiskelijat tallentavat videotuotoksensa esim. YouTubeen, Microsoft Streamiin tai One Driveen 14.11.2022-4.12.2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti
Oppimateriaalit
Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Moodlesivu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen ja suullinen oipetetaan samana toteutiuksena: 4 op => 4 x 27 h = 108 h
Sisällön jaksotus
Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe: lehtori Katri Kallinen
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.