Orientaatio opinnäytetyöhön ja opinnäytetyön suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK24-3071
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.01.2021 - 22.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.03.2021 - 04.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Laura Moisio
- Ulla Markkanen
- Heidi Valtatie
- Päivi Lukin
- Sanna Nisula
- Katariina Kunnas
- Anne-Marie Lehtonen
- Minna Tiainen
- Vastuuhenkilö
- Minna Tiainen
- Opintojakso
- 7K00BK24
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tunnistaa hoitotyön tutkimuksellisia haasteita ja hahmottaa niihin ratkaisumalleja
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen
- osaa etsiä itsenäisesti tietoa opinnäytteen teoreettiseksi perustaksi
- osaa tehdä ohjeiden mukaisen opinnäytetyön suunnitelman ja perustella tekemänsä valinnat ja aiherajaukset
- osaa nimetä oman alansa keskeiset tiedonlähteet ja hakea niistä systemaattisesti tietoa omasta aiheestaan
- osaa arvioida kriittisesti löytämäänsä tietoa ja käyttää sitä eettisesti opinnäytetyöskentelyssä sekä opiskelujensa jälkeen osana työelämävalmiuksia
Sisältö (Opintojakso)
- opinnäytetyön aiheen valinta ja rajaus
- opinnäytetyöprosessi
- työelämäyhteistyö
- opinnäytetyön suunnittelu
- tilastotiede
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
opiskelija on suorittanut kaksi ohjattua hoitotyön harjoittelua ja osallistuminen hoitotiede ja hoitotyön tutkimus opintojaksolle
Aika ja paikka
Opintojakson kaikilla tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Tuntien ajankohdat ja mahdolliset linkit luennoille lukujärjestyksessä.
Opintojakso alkaa itsenäisellä perehtymisellä TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö ja Opinnäytetyö Terveysala Moodlen materiaaliin (kts. alta).
Nämä ovat edellytyksenä osallistumiseen toteutuksen orientaatioon:
1/3 Orientaatio opinnäytetyöhön: perehtyminen opinnäytetyön prosessiin
1. Aloita näihin perehtymällä
Opinnäytetyö (ohje opiskelijalle, TAMK Intra)
Orientaatio opinnäytetyöhön (pp-tiedosto)
2. Nyt voit tehdä Moodle testin
Osaaminen opinnäytetyön prosessista
- Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (ennen orientaatiota)
- Orientaatiotunnit (toteutuksen vastuuopettaja)
- Aiheiden pohdinta (toteutuksen vastuuopettaja)
- Analyysitehtävien purku (toteutuksen vastuuopettaja)
- Tiedonhankinnan tunnit (informaatikko)
- Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat)
- Suunnitelmaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei erillistä arvioitavaa tenttiä.
Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin ja Moodle -testi (osaaminen opinnäytetyöprosessista)
Kirjallinen analyysitehtävä sekä vertaisarviointi.
Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet tiedonhakutunneilla (suoritettava 20.5. mennessä)
Tilastotiede: Exam -tentti (suoritettava 28.5. mennessä)
Suunnitelma: hyväksyntä ohjaavalta opettajalta sekä työelämäyhteydeltä
Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen
Tenttitiedot voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyöprosessiin kuuluvaan opetukseen osallistuminen: aktiivinen osallistuminen prosessiin kuuluvaan lähiopetukseen ja seminaareihin
Opinnäytetyön eteneminen: opinnäytetyöhön orientoituminen ja sen suunnittelu etenee suunnitellun opinnäytetyöprosessin kokonaisaikataulun mukaisesti
Yhteistyö työelämän kanssa: opiskelija huolehtii hyvin yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa
Ohjauksen hyödyntäminen: ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Opinnäytetyön suunnitelma: hyväksytty ja suunnitelmaseminaarissa esitetty opinnäytetyösuunnitelma
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat täydentyä orientaatioon mennessä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, seminaarit, tehtävät, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu
Tiedonhankinta: videoluento
Tilastotiede: verkkokurssi
Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua
Oppimateriaalit
TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Toteutukseen kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:
• Orientaatio opinnäytetyön prosessiin: Moodlessa ja Intrassa. Opiskelija tekee
Moodletestin (Osaaminen opinnäytetyön prosessista)
• Opiskelija osallistuu 1. orientaatioluennolle: tietoa prosessista ja tehtävien annot
• Opiskelija osallistuu 2. orientaatioluennolle
• Opiskelija opiskelee Moodlessa Tilastotiede terveys- verkkokurssin ja tekee tentin
Examissa (linkki Moodle-alustalla)
• Opiskelija ottaa suoritusten check-listan käyttöön (käytössä koko prosessin ajan)
• Opiskelija ilmoittaa aihe-ehdotuksen Wihiin (koordinaattori hyväksyy aiheen)
• Ideaseminaari ja työelämäpalaveri
• Opiskelija tekee tiedonhaun ennakkotehtäviä ja osallistuu tiedonhaun tunneille. Tekee
tiedonhaun.
• Tutustuu itsenäisesti menetelmään sekä tekee suunnitelman
• Varaa ensimmäisen ohjausajan Wihin kautta (1 viikkoa ennen työn palautus)
• Osallistuu suunnitelmaseminaariin ja saa palautteen opponenteiltä ja ohjaajalta (1 viikkoa
ennen palautus opponenteille ja tallennus Wihiin)
• Opiskelija tekee opinnäytetyösopimuksen (Oivassa) ja tekee tarvittaessa
opinnäytetyölupahakemuksen. Tallentaa allekirjoitetut Wihiin
• Opiskelija tallentaa hyväksytyn luvan ja viimeistellyn suunnitelman sekä aikataulun Wihiin
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä Pia Keiskiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opsikelijan omaan aihe-ehdotukseen nimetään työelämäyhteys Tamkilta. Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti pareittain
PSHP:n opinnäytetyöaiheita voi käydä katsomassa osoitteessa:
https://opinnaytetyoaiheet.tays.fi/etusivu#/
TAMKin hankkeissa toteutettavista opinnäytetöistä löytää tietoa intran sivuilta.
Jos näistä ei löydy mieleistä aihetta, opiskelija ehdottaa omaa opinnäytetyöaihetta Wihiin.
Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita:
Opinnäytetyön toteutus 7
Opinnäytetyön raportointi 3
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa valita ja rajata omaa oppimistaan tukevaa ja työelämälähtöistä opinnäytetyöaihetta
Opiskelija ei kykene etsiämään itsenäisesti tietoa opinnäytteen teoreettiseksi perustaksi
Opiskelija ei hahmota opinnäytetyöprosessia
Opiskelija ei kykene ohjattuna käynnistämään opinnäytetyöhön liittyvää työelämäyhteistyötä
Opiskelijan opinnäytetyösuunnitelma ei ole hyväksyttävä
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa valita ja rajata omaa oppimistaan tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen
Opiskelija oppii etsiämään itsenäisesti tietoa opinnäytteen teoreettiseksi perustaksi
Opiskelija hahmottaa opinnäytetyöprosessin
Opiskelija käynnistää opinnäytetyöhön liittyvän työelämäyhteistyön
Opiskelija tekee hyväksytyn opinnäytetyösuunnitelman
Kts. kohta lisätietoja: opinnäytetyön prosessin mukaisten vaiheiden hyväksytysti suorittaminen