IT Basics and Systems (5 cr)
Code: 5K00DM65-3008
General information
- Enrolment period
- 02.12.2020 - 11.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Teachers
- Harri Saarinen
- Marja-Liisa Timperi
- Iina Nieminen
- Person in charge
- Tomi-Pekka Nieminen
- Course
- 5K00DM65
Objectives (course unit)
The student is familiar with the educational systems, information systems and the main features of his / her own field of study. In addition, he has the basics of information technology, which he deepens in his later studies.
In addition, the student knows:
programming idea,
-The way to produce programs,
applications and their importance in their field,
criteria for running software projects.
The student knows:
- basic concepts and skills in programming,
- solve small programming problems in C ++ programming language.
Content (course unit)
Tampere University of Applied Sciences teaching systems, information networks, information systems and the main features of the content of their own degree. Information technology skills (basics) to support studying.
BYOD idea:
- Remote use of CAD software
- Functionality of other mechanical engineering software on own machines
Basic concepts of programming, algorithms, basic data types, strings, selection and replay structures, tables and subroutines. An overview of the progress of software projects.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student understands the basic concepts of programming described in the content and is able to solve programming problems on the basis of code symbols and model solutions independently within the given schedules. Students take responsibility for their own studies.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student understands the basic concepts of programming as described in the content and is able to use them to solve practical programming problems in a versatile and justified manner. The student performs the assigned tasks independently and takes responsibility for the performance of the group.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student understands the basic concepts of programming described in the content, and is able to solve practical small programming problems in an imaginative and versatile manner, using the schedules given by good programming structures. The student is able to produce a good and clear program code and identify possible alternative implementation methods. Students are highly motivated and committed to their own and group's performance.
Location and time
C++-ohjelmointi:
Zoom-etäopetustunnit:
- la 9.1. klo 8.00-12.00
- pe 22.1. klo 14.00-17.00
- la 23.1. klo 8.00-12.00
- la 6.2. klo 8.00-12.00
- to 18.2. klo 17.00-21.00
- pe 19.2. klo 11.00-14.00
- la 13.3. klo 14.00-16.00
- pe 19.3. klo 16.00-18.00
Vapaaehtoiset ZOOM-lisäpreppauskerrat:
- ke 27.1. klo 14.00-16.00
- ma 22.2. klo 14.00-16.00
- ti 16.3. klo 14.00-16.00
Exam schedules
C++-ohjelmointi:
Ei tenttiä.
Assessment methods and criteria
C++-ohjelmointi:
Arvosana 1-5 määräytyy palautettujen ja hyväksyttyjen ohjelmointiharjoitusten (50 %) ja harjoitustyön (50 %) perusteella.
Arvioinnin perusteet arvosanaportaineen on kuvattu Moodle-kurssipohjalla Yleinen-aihelaatikossa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
C++-ohjelmointi:
Zoom-etäopetus
Luennot, harjoitusohjelmat ja harjoitustyö.
Opetus etenee Moodle-kurssipohjan mukaisesti aihelaatikoittain.
Learning materials
C++-ohjelmointi:
Moodle-kurssipohjalla oleva materiaali:
- englanninkielinen materiaali
- suomenkielinen materiaali
Verkkosivut, mm.
- www.cplusplus.com
- www.geeksforgeeks.com
- www.ohjelmointiputka.net
- google-haut
Student workload
C++-ohjelmointi:
80 h opiskelijan työtä
- luennot 10 h
- ohjelmointiharjoitukset 40 h
- harjoitustyö 30 h
Content scheduling
C++-ohjelmointi:
- Ohjelmointi ja ohjelmistotuotanto; tietokoneen toiminta
- Vesiputous- eli vaihejakomalli
- Uuden ohjelman (projektin) aloittaminen, ohjelmaikkunan lisääminen,
ohjelman kääntäminen ja ajaminen
- Ohjelman rakentuminen - perussyntaksi, ongelman ratkaisu (algoritmi)
- Pääohjelma; käyttöliittymä
- Ohjelman kommentointi koodin sekaan:
- // teksti tästä rivin loppuun on kommenttia
- /* näiden merkkien sisällä oleva teksti on kommenttia */
- Skandinaavisten kirjainten eli nk. ääkkösten käsittely:
koko ohjelman alkuun: #include
pääohjelman (main) alkuun: setlocale(LC_ALL, "fi_FI");
- Sisäänluku (input - syöte): cin >>
- Uloskirjoitus (output - vaste): cout <<
- System("PAUSE")-komento - ohjelma ei sulkeudu ajon jälkeen itsestään
- Muuttujat, muuttujatyypit - char, int, float, double, bool, string
- Vakiot (esim. pii) - esim. const double pii=3.141592654
- Ehtolause - if--else
- Valintalause - case
- Toistolauseet eli silmukat: alkuehtoinen, loppuehtoinen, lukumääräinen -
while (ehto) {},
do {} while (ehto),
for (alustus; ehto; pyöritys) {}
- Satunnaisluvut - random
- Taulukot - 1-ulotteinen (vektori), 2-ulotteinen (matriisi)
- Aliohjelmat ja niiden kutsuminen pääohjelmasta - parametrit yleiskäyttöisyyden vuoksi
- Tiedostosta lukeminen ja tiedostoon kirjoittaminen
Completion alternatives
C++-ohjelmointi:
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
C++-ohjelmointi:
Ei ole.
International connections
C++-ohjelmointi:
Ei ole.
Further information
C++-ohjelmointi:
Huomioitavaa
Ohjelmointia oppii vain ohjelmia tahkoamalla ja tekemällä harjoituksia viikoittain. Luennoinnista ei ole juurikaan hyötyä, ja siksi siihen ei käytetä paljon aikaa. Pyrkimys on, että ohjelmien tekoon päästään tunneilla aina mahdollisimman rivakasti.
Harjoitustyö ei synny hetkessä. Se kannattaa saattaa jonkinlaiseenkin alkuun mahdollisimman pian. Yksi hyvä etenemistapa tässä on se, että tekee ensin 1 pisteen eli ykkösen harjoitustyön ja yrittää sen jälkeen jalostaa sitä 2-3 pisteen ja edelleen 4-5 pisteen työksi.
Internetiäkin kannattaa opetella alusta alkaen hyödyntämään, sillä C++ -materiaalia löytyy tänä päivänä paljon internetin eri tietolähteistä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
C++-ohjelmointi:
Opintosuoritus on hylätty, jos jompi kumpikin seuraavista täyttyy:
- ohjelmointiharjoituksia ei ole tehty osa-arvosanaan 1 (50 %)
riittävän pistemäärän edestä
JA/TAI
- harjoitustyötä ei ole hyväksytty
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
C++-ohjelmointi:
Ohjelmointiharjoituksista saadun pistemäärän ja harjoitustyön osa-arvosanan keskiarvo oikeuttaa arvosanaan 1 tai 2. (Aina *,5 pyöristyy ylöspäin.)
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
C++-ohjelmointi:
Ohjelmointiharjoituksista saadun pistemäärän ja harjoitustyön osa-arvosanan keskiarvo oikeuttaa arvosanaan 3 tai 4. (Aina *,5 pyöristyy ylöspäin.)
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
C++-ohjelmointi:
Ohjelmointiharjoituksista saadun pistemäärän ja harjoitustyön osa-arvosanan keskiarvo oikeuttaa arvosanaan 5. (Aina *,5 pyöristyy ylöspäin.)