Disability Studies II (8 cr)
Code: 7S-34-3006
General information
- Enrolment period
- 07.09.2020 - 31.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Virtual portion
- 8 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
1. Bachelor of Social Services and Disability Studies
Students
- can analyse myths, beliefs and preconceptions concerning disabilities, can help to face and analyse them, and can promote positive attitudes
- recognise their professional role in work with people with disabilities and can work in multi-professional networks
2. Disability Studies and Theoretical Principles
Students
- deepen their knowledge of disabilities, international norms, and declarations and their application
- are familiar with the historical principles and concepts of the field and sociological disability studies
- can analyse the social status of disabled people and promote equal possibilities on different levels
3. Methods of Client Work and Service Systems
Students
- know methods which promote autonomy, participation and equal rights of disabled people, the client’s awareness of own rights and obligations
- can give individual support and ensure that the client receives services guaranteed by the law
- can promote self-motivated life, positive identity, and development of self-esteem with people of different ages
- can give support to people who suddenly become disabled
- can apply different methods to support and promote functional ability and supported decision-making
- can promote inclusion in cultural activities, exercise and social interaction
- can support relationships with family, relatives and acquaintances
- are familiar with peer group activities and disability organizations
4. Special Issues
Students
- can search for information on special issues, such as need for support in living, working, adult day services, and early childhood education concerning different disability groups
- can apply legal use of restrictions if necessary and still maintain a professional and respectful attitude
Content (course unit)
- Disability studies, history, conceptual framework, international norms
- The role of Bachelor of Social Services in working with people with disabilities
- Social participation and equal opportunities
- Individual support, services guaranteed by the law, self-motivated life in different disability groups
- Self-esteem, identity
- Support and promotion of functional ability, supported decision-making
- Inclusion, accessibility, Design for All
- Social network, family, and community
- Peer group activities and disability organisations
- Current and special issues
Location and time
13.1. Orientaatio, vammaisuuskäsitysten rakentuminen, vammaisuuden sosiaalinen malli, vammaisidentiteetti
20.1. Vammaisten osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukeminen lainsäädäntönä ja palveluina, vammaistyön kentät ja medianäkyvyys
27.1. Vammaistyön eettiset näkökulmat ja erityiskysymykset
3.2. Vammaistyö perheen ja lasten näkökulmasta
10.2. Vammaistyön kenttäpäivä, vierailijoita vammaistyön kentiltä
17.2.Vierailijaluento itsemääräämisoikeudesta, vammaistyön tulevaisuuden kysymykset
24.2 Osallisuuden edistäminen erilaisten vammaisryhmien näkökulmasta, osallisuuden edistäminen Tampereella
Exam schedules
Portfolion palautus 10.3
1. uusintapalautus 24.3.
2. uustintapalautus 14.4
Assessment methods and criteria
Portfoliotyöskentely.
- Noudatetaan Tamkin kirjallisen työn ohjeita ja raporttipohjaa.
- Kirjallisuus alkperäislähteitä; esimerkiksi lakiteksti katsotaan itse laista eikä oppikirjasta.
Aktiivinen osallistuminen ja työskentely
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Verkko-opetus
Ryhmäkeskustelut verkossa
Kenttäpäivä
Asiantuntijaluento
Learning materials
Verkkomateriaali
Vehmas, Simo 2005: Vammaisuus. Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan.
Muu opettajan kanssa erikseen sovittava kirjallisuus
Student workload
3 op kontaktiopetusta; 5 op itsenäistä työtä.
Monimuototeutus: 1 op kontaktiopetusta
Opintojakso sisältää 216 tuntia opiskelijan työtä
Completion alternatives
Monimuoto-opiskelijat suorittavat opintojakson Moodlessa löytyvän portfoliotehtävän avulla ja osallistuvat niille kontaktikerroille, joille on mahdollista. Tiedot opintojakson suorittamisesta ja tehtävistä löytyvät Moodlesta.
Uuden opetussuunnitelman mukaan opiskelevat suorittavat 2 op:n täydentävän osion Moodlesta löytyvillä tehtävillä ja ohjeistuksilla.
Practical training and working life cooperation
Vierailu vammaistyön työkentillä 8h
Further information
Opintojaksolla moodle, josta löytyy tarkemmat ohjeistukset.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoritus ei yllä tyydyttävälle tasolle
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
tunnistaa alan peruskäsitteet
osaa valita ja nimetä erilaisia työmenetelmiä rutiininomaisesti ja ohjattuna.
ottaa vastuun omasta ammatillisesta kasvustaan vammaisalan työntekijänä.
osaa etsiä tietoa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
jäsentää vammaisalan ilmiöitä ja käsitteitä toisiinsa, myös suhteessa yhteiskunnalliseen todellisuuteen
Osaa soveltaa ja laatia suunnitelmia ja ratkaista ongelmia.
Osaa tehdä valintoja erilaisten työmenetelmien välillä ja perustella niitä
Osaa kuvata ja arvioida ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
ymmärtää vammaisalan laaja-alaisen kokonaisuuden ja suhteen yhteiskunnalliseen todellisuuteen.
Osaa analysoida erilaisia työorientaatiota ja yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin.
osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja etsiä ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa
reflektoi kiitettävästi omaa ammatillista kasvuaan vammaisalan työntekijänä
Ylempi taso sisältää aina alempien tasojen arviointikriteerit.