Wood as Raw Material for Bioeconomy (7 cr)
Code: 6M00DQ18-3003
General information
- Enrolment period
- 25.11.2020 - 06.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2021 - 12.03.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Jukka Tohu
- Reijo Manninen
- Arto Nikkilä
- Marja-Liisa Timperi
- Manne Viljamaa
- Perttu Arminen
- Pasi Arvela
- Person in charge
- Jukka Tohu
- Course
- 6M00DQ18
Objectives (course unit)
The student:
- knows the suitability of different types of timber for the most common wood manufacturing processes, the efficiency of the use of wood raw material and the requirements of the end products for the wood raw material
- knows the potential of wood raw material as a substitute for non-renewable raw materials in various products
-can acquire professional information from a variety of sources and produce a small report on his / her professional field.
Content (course unit)
The most important industrial processing processes for wood raw material (wood products industry, chemical forest industry, wood energy use) and their products. Finnish wood as a renewable raw material and its suitability for different production processes. Physics related to wood properties (humidity, calorific value, elasticity, strength). Requirements set by different processes for wood quality. Information retrieval teaching. Making a report.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student knows the wood processing industries and the main product groups manufactured in them.
He knows the possibilities of using different types of timber in different processing industries.
He / she knows the most important timber assortments used in Finland and is able to allocate different parts of trees to different wood assortments, taking into account the quality criteria set by different processing plants.
The student knows how to retrieve information about his professional field
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student knows the most important industrial wood processing processes as well as the products and by-products resulting from them.
He knows the requirements of the most important wood processing processes for wood raw material.
The student can use professional information when preparing reports.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is able to calculate the efficiency of the use of wood raw material for the most important processing processes, products and by-products.
The student knows the most important physical properties of wood raw material and recognizes how it affects the industrial use of wood and understands how different factors influence the use of wood in different processing processes.
The student knows the effects of different wood raw material properties on end products in the most important refining processes.
The student is able to use the information he / she is looking for in the preparation of reports taking into account source critics and be able to make source references and a list of sources.
Location and time
Aikataulu lukkarikoneessa. Muutokset ilmoitetaan myös Moodlen kautta s-postilla.
Aloitus 11.1. ja loppuu viikolla 10.
Pääosin verkkototeutus, laboraatiot ja osa harjoituksista kontaktissa
Exam schedules
Verkkotentti 1 (aiheena lähinnä puutuoteteollisuus) - 12.2. (uusinnat 10.3. ja 26.3.)
Verkkotentti 2 (aiheena lähinnä kemiallinen metsäteollisuus, mutta myös muut opintojakson aiheet) - 12.3. (uusinnat 26.3. ja 12.4.) - ilmoittautuminen uusintoihin s-postilla Jukka Tohulle viikkoa ennen uusintapäivää
Fysiikan tentti 17.2. tunneilla - (uusinnat 15.3. ja 12.4) - ilmoittautuminen uusintoihin s-postilla Reijo Manniselle viikkoa ennen uusintapäivää
Assessment methods and criteria
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiin vaikuttavat
- tentit (50 %)
- biotalouden lukupiiri (20 %)
- fysiikan teoria ja laboratoriotyöt (20 %)
- tutoriaalityöskentely (10 %)
Opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää harjoituksien tekemisen annetussa aikataulussa sekä osallistumisen pakollisiin osuuksiin, joita ovat harjoitukset, vierailut/retkeilyt ja vierailijaluennot. Harjoituksiin osallistuminen vaikuttaa arvosanaan, yli 90 % osallistuminen ja ajoissa palautetut harjoitukset voi korottaa arvosanaa ja alle 60 % osallistuminen alentaa arvosanaa tai myöhässä palautetut harjoitukset laskevat arvosanaa).
Jokaisesta tentistä ja kirjallisesta harjoitustyöstä tulee saada arvosanaksi vähintään 1. Laboratoriotyöt ja tiedonhankinnan opetustunnit ovat pakollisia.
Tiedonhankinta arvioidaan arvosanalla S (suoritettu)
Jos pakollisia harjoituksia ei palauteta annetussa aikataulussa, niin opintojakson arvosanaa pudotetaan 0,5 yksikköä/palauttamaton harjoitus. Jos opintojakson arvosana tästä syystä menee hylätyksi, niin opintojakso on suoritettava uudelleen, ellei arvioitavien osien (tenttien) arvosanan korotus onnistu uusintatenteissä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Pbl, johon sisältyy mm. luentoja, harjoituksia, laboraatioita, tentit sekä mahdollisesti vierailuja
Vierailuiden tilanne selviää opintojakson aikana
Learning materials
Oppimateriaali:
- Moodlen oppimateriaalit
- E-oppimisympäristöt KNOWPaper ja KNOWPulp (saatavissa TAMK kirjaston kautta)
- Sahateollisuuskirja (https://sahateollisuuskirja.fi) - vaatii rekisteröitymisen
- Puulevyteollisuuskirja (https://www.puulevyteollisuuskirja.fi /) - vaatii rekisteröitymisen
- Vihreä biotalous : 100-vuotiaan Suomen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn perusta (saatavissa http://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/537476/luke-luobio_59_2016.pdf?sequence= 8)
- Puun monet mahdollisuudet (https://smy.fi/materiaali/puun-monet-mahdollisuudet/)
Suositeltava kirjallisuus
- Kärkkäinen 2007. Puun rakenne ja ominaisuudet
- Inkinen, Tuohi 2003. Momentti 1 Insinöörifysiikka (ei pakollinen, toimii hyvänä taustamateriaalina)
- Opetushallitus 2002. Puutuoteteollisuus osat 1 – 5 ja/tai verkkosivusto http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/puutuoteteollisuus/index.html
- Jääskeläinen, Sundqvist 2007. Puun rakenne ja kemia
Student workload
Kontaktiopetus ~ 100 h, josta
- fysiikan teoriaa ja fysiikan labrat ~20 h
- tiedonhankinta ~6 h
- paperilabrat ~6 h
- muut luennot ja harjoitukset ~70 h
Vierailut ~15 h (jäänee pois 2021 toteutukselta)
Itsenäinen opiskelu ~90 h
Content scheduling
Opintojakson tutoriaalisyklit ovat seuraavat:
1. Puutuoteteollisuus (vko 2-5)
2. Kemiallinen metsäteollisuus (vko 5-8)
Lisäksi viikoilla 8 ja 10 on erillinen jakso jossa käsitellään biotalouden merkitystä Suomelle.
Opintojaksoon on integroitu fysiikan ja tiedonhankinnan opetusta. Fysiikassa on puuraaka-aineeseen ja sen ominaisuuksiin liittyvää fysiikkaa, sekä teoriaa, että laboraatioita.
Tiedonhankinta on jaksotettu tutoriaalisykleihin.
Samanaikaisesti on myös kirjoitusviestinnän opetusta - kirjoitusviestinnän harjoitustyönä käytetään tämän opintojakson raporttia (biotalouden merkitys).
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Tuotantolaitosvierailut (Puutuoteteollisuus: sahavierailu ja Kemiallinen metsäteollisuus: vierailu sellu- ja/tai paperitehtaalla - jos mahdollista. Todennäköisesti tässä toteutuksessa vierailuille ei päästä)
Sahausharjoitus piensahalla
Further information
Opintojaksolla on käytössä erilaisia ryhmiä, joille on osittain omat opetuskerrat.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kun seuraavista osioista on tullut hylätty suoritus:
- Tentistä on tullut hylätty eli alle 50% maksimipisteistä.
- Palauttamattomien harjoitusten johdosta arvosana laskee nollaan
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää metsäteollisuuden jalostusalat sekä niissä syntyvät päätuoteryhmät, ja tietää metsäsektorin roolin Suomen kansantaloudessa.
Hän tietää Suomessa käytettävät tärkeimmät puutavaralajit, niiden tärkeimmät mitta- ja laatuvaatimukset ja eri puutavaralajien käytön eri jalostusaloilla.
Hän osaa hakea ammattialansa tietoa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää tärkeimmät puun teolliset jalostusprosessit sekä niissä syntyvät tuotteet ja sivutuotteet.
Opiskelija tietää tärkeimpien puunjalostusprosessien vaatimukset puuraaka-aineille, ja ymmärtää miten vaatimukset näkyvät puutavaran- mitta ja laatuvaatimuksissa.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialan tietoa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa laskea puuraaka-aineen käytön hyötysuhteet tärkeimpien jalostusprosessien osalta, tuotteiden ja sivutuotteiden osalta.
Opiskelija tuntee puuraaka-aineen olennaisimmat fysikaaliset ominaisuudet ja tunnistaa miten nämä vaikuttavat puun teolliseen käyttöön, ja ymmärtää miten eri tekijät vaikuttavat puutavaran mitta- ja laatuvaatimuksiin.
Opiskelija tietää eri puuraaka-aineen ominaisuuksien vaikutukset lopputuotteisiin tärkeimpien jalostusprosessien osalta.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialansa tietoa.