Orientaatio opinnäytetyöhön (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EW00-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 31.07.2021
Ajoitus
09.08.2021 - 16.01.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Marika Mettälä
- Heimo Outinen
- Riitta Lietsala
- Minna Törnävä
- Raakel Viheroksa
- Päivi Lukin
- Pia Keiski
- Minna Tiainen
- Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Minna Tiainen
Ryhmät
-
19SH2DSairaanhoitajakoulutus 19SH2D
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- tunnistaa hoitotyön tutkimuksellisia haasteita ja hahmottaa niihin ratkaisumalleja
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen
- osaa perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- osaa etsiä itsenäisesti tietoa opinnäytteen teoreettiseksi perustaksi
- osaa tehdä ohjeiden mukaisen opinnäytetyön suunnitelman ja perustella tekemänsä valinnat ja aiherajaukset
- osaa nimetä oman alansa keskeiset tiedonlähteet ja hakea niistä systemaattisesti tietoa omasta aiheestaan
- osaa arvioida kriittisesti löytämäänsä tietoa ja käyttää sitä eettisesti opinnäytetyöskentelyssä sekä opiskelujensa jälkeen osana työelämävalmiuksia.
Sisältö (OJ)
Hoitotyön tutkimus
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tieteellisen argumentoinnin merkitys
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
Tilastotiede
- SPSS:n perusteet
- e-lomake –editorin käyttö – sähköisen kyselylomakkeen tekeminen
- mitta-asteikot
- tilastoaineiston kuvaaminen
- aineiston käsittelyn ja raportoinnin perusteet
Opinnäytetyön orientaatio
- TKI -hankkeet opinnäytetyössä
- opinnäytetyön aiheen valinta ja rajaus
- opinnäytetyöprosessi
- työelämäyhteistyö
- analyysitehtävä
- opinnäytetyön suunnittelu
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelija on suorittanut kolme ohjattua hoitotyön kliinistä harjoittelua ja osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä
- tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- osaa kuvata tutkimusprosessin
- tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet
- hahmottaa tilastotieteen perusteita
- hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa
Hylätty:
Opiskelija/n
- ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- ei hahmota tilastotieteen perusteita
- ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Itsenäinen perehtyminen opinnäytetyön prosessiin ja Moodle -testi (osaaminen opinnäytetyöprosessista)
Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) suoritettava vk 32-34
Tiedonhankinta: orientoiva videoluento ennen lähiopetustunteja. Tiedonhakutehtävä, josta informaatikko antaa ohjeet vk 32-41
Tilastotiede: Exam -tentti vk 32-41
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjausta.
Itsenäinen työskentely: sisältää opinnäytetyöhön orientoitumisen ja opinnäytetyön suunnittelun edellyttämän itsenäisen työskentelyn sekä ohjaukseen osallistumisen
Tehtävät voivat täydentyä/tarkentua myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyöprosessiin kuuluvaan opetukseen osallistuminen: aktiivinen osallistuminen prosessiin kuuluvaan lähiopetukseen ja seminaareihin
Opinnäytetyön eteneminen: opinnäytetyöhön orientoituminen ja sen suunnittelu etenee suunnitellun opinnäytetyöprosessin kokonaisaikataulun mukaisesti
Yhteistyö työelämän kanssa: opiskelija huolehtii hyvin yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa
Ohjauksen hyödyntäminen: ohjauksen käyttö opinnäytetyötä edistävällä tavalla.
Opinnäytetyön suunnitelma: suunnitelmaversion tallennus Wihiin ennen ohjauskeskustelua ja ohjauskeskustelun toteutuminen.
Kts. opinnäytetyön arviointiperusteet Intrassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, seminaarit, tehtävät, verkko-opinnot, opinnäytetyön ohjaus, työpajat, itsenäinen opiskelu
Hoitotyön tutkimus: kirjatentti
Tiedonhankinta: kirjaston informaatikko
Tilastotiede: verkkokurssi
Opetusmenetelmät voivat täydentyä/tarkentua
Oppimateriaalit
TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö, Tiedonhaku Moodle -materiaali
Muu opintojakson eri osien opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali
• Eriksson, K. et al. 2012. Hoitotiede. 4. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
• Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
• Lauri, S. & Kyngäs, H. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Porvoo: WSOY.
• Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. & Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
• Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
• Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
• Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. 2016. Toim. M. Stolt, A. Axelin, R. Suhonen. Turku: Turun yliopisto Hoitotieteen laitoksen julkaisuja. Tutkimuksia ja raportteja. Sarja A.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö . Helsinki: Tammi. (toiminnalliseen)
• Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911131569305973
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Jämsä, U. 2014. Kuntoutuksen muutosagentit. Tutkimus työelämälähtöisestä oppimisesta ylemmässä ammattikorkeakoulutuksessa. Acta Universitatis Ouluensis D Medica 1252. (toiminnalliseen)
• Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino oy. (toiminnalliseen)
• Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimmus ja sisällönanalyysi. Tammi.
• Tietoarkiston tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Muu lähde:
• Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. UUSI/TULOSSA 03/21
• Isojärvi J. 2011. Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi: PICO-asetelma informaatikon työkaluna. Osaamisen ytimessä – tietoaineistot tutuiksi. BMF ry:n kevätseminaari 13.4.2011 Kuopio. Viitattu 5.3.2021. Saatavana: https://bmfry.files.wordpress.com/2018/06/pico-asetelma-informaatikon-tyc3b6kaluna.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön laajuus on yhteensä 15op (405h), josta tämä opintojakso on 5 op = 135h opiskelijan työtä
Opintojakson tunneilla on läsnäolovelvollisuus. Tuntien ajankohdat ja mahdolliset linkit luennoille lukujärjestyksessä.
Moodlealusta:
Opinnäytetyö Terveysala (syksy 2021)
salasana: opinnäytetyö2021
- Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista (ennen orientaatiota)
- Hoitotyön tutkimus (kirjatentti) vk 32-34
- Orientaatiotunnit 1 ja 2 (toteutuksen vastuuopettajat)
- Aihepaja x1 valitse itsellesi sopivin ajankohta (toteutuksen vastuuopettajat)
- Aihe-ehdotus Wihiin vk 32-34
- Tilastotiede verkkokurssi ja tentti vk 32-41
- Tiedonhankinnan tunnit (informaatikko)
- Ideaseminaari (ohjaaja ja opiskelijat)
- Työelämäpalaveri
- Ohjauskeskustelu (ajan sopiminen Wihin kautta)
Opintojakso alkaa itsenäisellä perehtymisellä TAMK Intra: Opiskelijan käsikirja/Opinnäytetyö ja Opinnäytetyö Terveysala Moodlen materiaaliin (kts. alta).
Nämä ovat edellytyksenä osallistumiseen toteutuksen orientaatioon:
1/3 Orientaatio opinnäytetyöhön: perehtyminen opinnäytetyön prosessiin
1. Aloita näihin perehtymällä
• Opinnäytetyö (ohje opiskelijalle, TAMK Intra)
• Orientaatio opinnäytetyöhön (pp-tiedosto)
• Opinnäytetyön aikataulu Intrasta (linkki myös Moodle alustalla)
• Moodle alusta
2. Nyt voit tehdä Moodle testin
Osaaminen opinnäytetyön prosessista
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon kuuluvat seuraavat vaiheet opinnäytetyön prosessista:
• Itsenäinen perehtyminen Moodlessa ja testi: Osaaminen opinnäytetyön prosessista
(ennen orientaatiota)
• Hoitotyön tutkimus (tentti) vk 32-34
• Orientaatio opinnäytetyön prosessiin: Moodlessa ja Intrassa. Opiskelija tekee
Moodletestin (Osaaminen opinnäytetyön prosessista)
• Opiskelija osallistuu 1. orientaatioluennolle: tietoa prosessista ja tehtävät
• 2. Orientaatioluento ja mahd. tehtävien palautus
• Tilastotiede terveys- verkkokurssin ja tekee tentin
• Opiskelija ilmoittaa aihe-ehdotuksen Wihiin vk 32-34 , osallistuu tarvittaessa aihepajaan
• Vastuuopettaja/koordinaattori hyväksyy aiheen viikon 35 alussa (nimeää ohjaajan sekä
työelämäyhteyden)
• Ideaseminaari vk 35 (ohjauksen periaatteet, valmistautuminen työelämäpalaveriin,
aiheen
ideointi ohjaajan ja opiskelijakollegoiden kanssa)
• Työelämäpalaveri (ideaseminaarin jälkeen)
• Opiskelija osallistuu tiedonhaun tunneille ja tekee tiedonhaun.
• Tutustuu itsenäisesti menetelmään sekä tekee suunnitelmaa (opinnäytetyön teon vkot)
• Varaa ensimmäisen ohjausajan Wihin kautta (1 viikkoa ennen työn palautus Wihiin)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnäytetyöstä on mahdollista ahotoida (5-10 op) aiemman ammattikorkea- tai tiedekorkeakoulussa suoritetun opinnäytetyön perusteella. Kts. ohjeet Moodlesta opinnäytetyön ahotointi ja sen jälkeen ole yhteydessä Pia Keiskiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kaikki opinnäytetyöt pyritään tekemään yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijan omaan aihe-ehdotukseen nimetään työelämäyhteys toteutuksen ohjaajista (Tamkilta). Koko opinnäytetyöprosessin aikana opiskelija vastaa yhteistyöstä työelämän edustajien kanssa.
PSHP:n opinnäytetyöaiheita voi käydä katsomassa osoitteessa:
https://opinnaytetyoaiheet.tays.fi/etusivu#/
TAMKin hankkeissa toteutettavista opinnäytetöistä löytää tietoa intran sivuilta.
Jos näistä ei löydy mieleistä aihetta, opiskelija ehdottaa omaa opinnäytetyöaihetta Wihiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti pareittain tai mahdollisesti kolme opiskelijaa. Työ on mahdollista tehdä yksin vain perustellusti ja siihen tulee anoa lupaa tutkintovastaavalta.
Huom!
Ennen oppariopintojen alkua tulee olla kuitenkin tehtynä vähintään kaksi harjoittelua ja opiskelijan tulee olla osallistunut hoitotiede eilen ja tänään opintojaksolle. Tämän lisäksi opiskelijan opintojen tulee olla edennyt hyvin eli opiskelija opiskelee oman ryhmän aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumista opinnäytetyön seuraaville toteutuksille ei tarvita:
Opinnäytetyön toteutus 7
Opinnäytetyön raportointi 3
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa hakea tietoa oman opinnäytetyönsä aihepiiristä
- tunnistaa aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- osaa kuvata tutkimusprosessin
- tuntee määrällisen, laadullisen ja teoreettisen tutkimusotteen periaatteet
- hahmottaa tilastotieteen perusteita
- hyödyntää ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa
Hylätty:
Opiskelija
- ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- ei tunnista aiemmin tehdyistä tutkimuksista niiden eri osa-alueet
- tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- ei hahmota tilastotieteen perusteita
- ei ole hyödyntänyt ohjausta ja kirjallisuutta opinnäytetyösuunnitelman laatimisessa