Strength of Materials (5 cr)
Code: 5K00DM66-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2021 - 27.08.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 30.08.2021 - 17.12.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Objectives (course unit)
The student masters the basic basic concepts of strength. The student knows the basic theory of strength studies. The student is able to design simple machine parts and structures in normal static load cases. The student is familiar with the basic concepts and quantities of 2D and 3D strength studies and the relationships between them. The student masters the basics of static damage theories. The student is able to control the strength calculation principles of machine parts in a fatigue load situation.
Content (course unit)
Basic concepts of strength, tension, stretch and slip. The connection between tension and deformation. Direct rod pull and compression. Clean cut. Torsion. Cross section geometric quantities. Bending straight beam. Hyperstatic structures. General tension and deformation mode. Material equations for linearly elastic material. Level tension mode and level change mode. Principal stresses and principal directions. Failure theories. Basics of fatigue measurement. Buckling.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student recognizes the basic concepts and quantities of 2D and 3D strength studies and their connections. The student recognizes the basics of static damage theories. The student performs routine tasks. The student is able to dimension the machine parts in a tiring load situation. The student is able to give and receive feedback. Students take responsibility for their own performance. The student is able to give and receive feedback.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is familiar with the basic concepts and quantities of 2D and 3D strength studies and the relationships between them. The student is able to apply the basic theory of strength studies and is able to compare different solutions. Students are able to apply the basics of static damage theories in solving the problem. The student can independently measure machine parts in a tiring load situation. The student is able to give and receive feedback actively and constructively. Students take responsibility for their own performance.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student understands more widely the basic concepts and quantities of 2D and 3D strength studies and the connections between them. The student is able to apply and is able to generalize the basics of static damage theories in solving the problem. The student is able to find solutions and justify them when designing machine parts in a static and tiring load situation.
Location and time
Opetus alkaa viikolla keskiviikkona 1.9.2021 lähiopetuksena.
Exam schedules
Toteutuksen aikana: 9.12.2021
Uusintatentit: tammi- ja helmikuussa 2022. Ilmoitetaan myöhemmin tarkemmin.
Assessment methods and criteria
Osasuoritusten maksimipistemäärät ovat: Harjoitustyöt 3 p. ja tentti 24 p.
Harjoitustöiden suorittaminen hyväksytysti on opintojakson pakollinen osasuoritus.
Harjoitustöiden ja tentin yhteispistemäärä on vähintään 8p, jotta suoritus on hyväksytty.
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus!
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
etätyöskentely
harjoitukset
harjoitustyöt, raportti/työselostus
tentti
Learning materials
Salmi, Pajunen: Lujuusoppi, Pressus Oy, 2010.
Opintojaksoon liittyvää lisämateriaalia ja opintojakson harjoitustyöt ladattavissa Moodlesta.
Student workload
Kontaktiopetus 56 h, itsenäinen työskentely 71 h.
Content scheduling
Suoritus koostuu luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.
Harjoitustyöt: Opintojakson kuluessa jaetaan neljä (4) harjoitustyötä. Ratkaisut on palautettava arvioitaviksi annettuun päivämäärään mennessä. Myöhästyneitä ratkaisuja ei arvioida. Huomaa, että harjoitustyö on pakollinen osasuoritus, vaikka se ei olisikaan ajoissa arvioitavissa. Hyvin suoritetut harjoitustyöt tuovat maksimisssaan kolme lisäpistettä tenttiin.
Tentti: Opintojaksosta pidetään vain tentti, välikokeita ei ole. Tenttiin voi osallistua suoritettuaan harjoitustyöt hyväksytysti. Tenttittehtävien ohessa jaetaan kaavakokoelma. Tentissä on sekä lasku- että monivalintatehtäviä. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa tentistä ja harjoitustöiden lisäpisteistä yhteensä vähintään 8 p. Lähiopetustunneilla ei ole läsnäolopakkoa, mutta läsnäolo on erittäin suositeltavaa.
Completion alternatives
Ei ole
International connections
Opiskelijakohtainen
Further information
Opettaja: Matti Peltola p. 050 432 22 54
Huone: F1-08
email: matti.peltola@tuni.fi
Esitiedot: Statiikka ja Matematiikka 1.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei pysty itse suoriutumaan laskutehtävistä eikä tunne lujuusopin perusteroriaa.
Jokin tai jotkin harjoitustyöt ovat tekemättä tai tentin ja harjoitustöiden yhteispistemäärä on alle 8p.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa lujuusoppiin liittyvät peruskäsitteet ja perusteorian.
Opiskelija suoriutuu yksinkertaisista perustehtävistä avustettuna.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa lujuusopin perusteoriaa.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan itsenäisesti vaativahkoja tehtäviä.
Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää lujuusopin perusteorian ja peruskäsitteistön laaja-alaisesti ja pystyy itsenäisesti arvioimaan, yleistämään ja analysoimaan lujuusopin ilmiöitä.
Opiskelija osaa etsiä erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja perustella valintansa.