Äitiys- ja naisen hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV85-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.01.2021 - 25.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.03.2021 - 13.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Milla Hiitti
- Helinä Roto
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00EV85
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa arvioida hoidon tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hedelmällisessä iässä olevan, raskaana olevan, synnyttäneen ja naistentauteja sairastavan asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ja hedelmällisyyden suojelun perusteet
- tunnistaa ja osaa ottaa puheeksi seksuaali- ja lisääntymisterveyteen, sekä hedelmällisyyteen liittyviä asioita asiakkaan ja hänen läheisensä kanssa
- osaa keinoja, joilla tukea ja ohjata lasta odottavaa perhettä ja lapsiperheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa ja päihteettömyydessä, moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
- osaa raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- osaa äitiyshuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja –prosessin
- tietää tavallisimmat hedelmällisyyteen, raskauteen, synnytykseen ja lapsivuodeaikaan liittyvät häiriöt
- osaa tukea perheitä vastasyntyneen perushoidossa ja imetyksessä
- osaa tavallisimmat naistentaudit
- tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyön eettiset periaatteet
- osaa raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet
Sisältö (Opintojakso)
- naisen terveys elämänkulun eri vaiheissa
- seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja hedelmällisyyden suojelu sairaanhoitajan työssä
- parisuhteen, vanhemmuuteen kasvun ja perheen tukeminen sairaanhoitajan työssä
- päihteettömyys ja terveelliset elämäntavat raskaus- ja imetysaikana
- normaali raskaus, normaali synnytys ja lapsivuodeaika
- tavallisimmat raskauteen, synnytykseen ja lapsivuodeaikaan liittyvät häiriöt ja niiden hoito.
- äitiyshuollon palvelujärjestelmä
- vastasyntyneen perushoito ja imetys
- tavallisimmat naistentaudit ja niiden hoito
- raskausajan, synnytyksen, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoito
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa äitiys- ja naisen hoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- tunnistaa tavallisimpia naistentauteja, raskauden fysiologisia muutoksia, sekä raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä
- tunnistaa perheen tukemismuotoja perustelematta toimintaansa
- tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista, tietää raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet.
- tunnistaa äitiys- ja naisen hoitotyön eettiset periaatteet
- tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys- ja naisen hoitotyön kontekstissa, sekä oppimisympäristössä
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- pystyy ottamaan palautetta vastaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää äitiys- ja naisen hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisen hoitotyön hoitoprosessiin
- osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja, raskauden fysiologisia muutoksia, sekä raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä
- osaa kuvata ja perustella perheen tukemismuotoja
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja osaa raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet.
- tietää, kuinka tukea ja ohjata perheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa ja päihteettömyydessä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
- ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisen hoitotyössä
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys- ja naisen hoitotyön kontekstissa, sekä oppimisympäristössä
- pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tukea ja ohjata perheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa ja päihteettömyydessä moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen
- suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet, sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet
- osaa luovasti soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys- ja naisen hoitotyössä
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti kehittäen sekä omia, että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys- ja naisen hoitotyön kontekstissa ja oppimisympäristössä
- pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon
- hyödyntää laaja-alaisesti äitiys- ja naisen hoitotyön tietoperustaa
- analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisen hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti
- osaa perheen tukemismuodot
Aika ja paikka
8.3.2021-13.4.2021
Läsnäolopakollinen orientaatio 8.3.2021klo 12.30-14. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja suoritustapoihin. Orientaatiossa annetaan ohjeistukset pienryhmätyöskentelyyn ja orientoivaan harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu (1op) on erillinen kurssi, mutta se on integroitu äitiys-ja naisenhoitotyön teoriakurssiin. Kurssiin sisältyy myös raskausajan ravitsemukseen liittyvä verkko-osuus.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Etukäteissuunnitelmasta poiketen jaksosta pidetään Moodletentti 13.4. klo 8-11.
Tentti sisältää monivalintakysymyksiä koko kurssimateriaalista.
- Lääkelaskuista on kaksi lääkelaskua, sekä äitiyshoitotyön että naisen hoitotyön osuudesta.
- Raskaus ja imetysaikaan liittyvästä ravitsemusosuudesta on myös Moodletentti
- Pienryhmätehtävät(PBL), 2 lähtökohtaa; on hyväksytyt esseet.
Uusinnat toukokuun 2021 aikana:
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi , uusinta viikko 18 Moodlessa
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku uusinta Examissa viikko 18
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla, kuitenkin läsnäolopakollisia teoriatunneilla vähintään 70%.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-hyväksytty/hylätty
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Covid-19 tilanteen vuoksi toteutus tapahtuu pääosin etänä verkon välityksellä. Jakson kokonaisuus tarkentuu pakollisella johdantotunnilla 8.3.2021. Pedagogisena ajatuksena tässä jaksossa on flipped learning.Tällöin opiskelijat paneutuvat etukäteen ennen tunteja opettajan osoittamaan materiaaliin ja luentojen sijaan tunneilla keskustellaan Teamsin välityksellä opitusta. Lisäksi jakso sisältää pienryhmäityöskentelyä(PBL), kaksi lähtökohtaa( jotka puretaan etänä Teamsin välityksellä) sekä tiimitehtävien tekoa, esittämistä ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2019. (s 42-61)
• Kansaneläkelaitos (Kela 2020) www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen/ tiimityöskentelyyn,pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun.Opiskelijalta edellytetään teorialuennoilla vähintään 70% läsnäoloa. Jos poissaoloja on enemmän kuin 70%, kurssisuoritus hylätään ja tenttiin ei voi osallistua.
Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää covid-19 rajoitusten vuoksi 4h kontaktia puolessa pienryhmässä Kuntokadulla kätilötyön luokassa ja 23h itsenäistä työtä. Tämä itsenäinen työ osoitetaan äitiyshoitotyön tenttimateriaalin lukuun, etätehtävien ja Baby Bakery- synnytyspelin suorittamiseen.
Sisällön jaksotus
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Synnytysopin opetus sisältyy Äitiys-ja naisenhoitotyön opetukseen
Pienryhmätyöskentely: Pakollinen läsnäolo. Opiskelu sisältää kaksi tutorlähtökohtaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämän osion suorituksen jälkeen voi varata harjoitteluun ryhmän etenemissuunitelman mukaisena ajankohtana myös Äiti-lapsiyksikön tai gynekologisen potilaan hoitotyön kontekstin.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei suoriudu opinnoista 1 tasoisesti.
- Äitiys- ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia. fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija:
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.