Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2021 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.03.2021 - 09.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Raakel Viheroksa
Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Raakel Viheroksa
Opintojakso
7K00EV73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava seminaariesitys (50% arvioinnista) ja animaatio/video (50% arvioinnista). Arvioinnissa huomioidaan suullinen seminaariesitys, animaatio/videointi, prosessin raportti ja vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät.

Toteutussuunnitelma täydentyy alkukeväästä 2021.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria: luento-opetus 8h, seminaari 8h ja 65h itsenäistä opiskelua (seminaariesityksen valmistelu ja animaation/esityksen teko, ohjaustehtävän prosessin raportin teko)
Osa 2 kirjoitusviestintä pienryhmittäin tehtävänanto 1h ja palautustunti 1h

Toteutussuunnitelma täydentyy alkukeväästä 2021.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria (seminaariesitys/animaation tai vastaavan esityksen teko)
Osa 2: Kirjoitusviestintä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Lisätietoja opiskelijoille

Animaatio tai oman esityksen videointi: Animaatio tehdään, joko animaatio-ohjelmalla (GoAnimatella tai PowToonilla). Oma case/esitys videoidaan ja linkitetään esim. youtubeen (suojattu näkymä). Linkit esityksiin viedään kurssialustalle Moodleen. Valmiin animaation tai esityksen kesto on 3-4 minuuttia. Lisätietoa orientaatiotunnilla (läsnäolo pakollinen).

Toteutussuunnitelma täydentyy tämän osalta myöhemmin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei osallistuu (ryhmä)harjoituksiin
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tyydyttävästi, tehtävä ei ole täysin tehtävänannon mukainen, tehtävässä on puutteita
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu (ryhmä)harjoituksiin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin

Siirry alkuun