Kouluikäisen terveydenhoitotyön harjoittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV66-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.09.2021 - 17.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 05.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Anna Aikasalo
- Anne Silvan
- Kätilö ja terveydenhoitaja Virtuaalihenkilö
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Anne Silvan
- Opintojakso
- 7K00BV66
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
osaa tehdä kouluikäisen ja nuoren terveyttä kasvua ja kehitystä arvioivia terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia itsenäisesti ja lähettää tarvittaessa jatkohoitoon
-tunnistaa terveyden tukemisen tarpeita ja osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistäviä työmenetelmiä kouluympäristössä.
- osaa kohdata erilaisista kulttuureista ja elämäntilanteista lähtöisin olevia lapsia ja nuoria sekä
heidän perheitään ja syventää taitojaan terveyttä vahvistavassa terveyskeskustelussa.
- osaa reagoida kouluikäisen ja perheen muuttuviin tarpeisiin ja tilanteisiin
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin toimia koulu- tai opiskeluyhteisössä ja moniammatillisissa verkostoissa terveyden edistämisen asiantuntijana.
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan koululaisten pitkäaikaissairauksien hoidossa ja koulutapaturmien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa toimia kouluyhteisön toimintaohjeiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
- orientoiva harjoittelu 0,5 op
- ohjattu harjoittelu 4,5 = 3 viikkoa
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Osallistuminen Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitotyön teoriajaksolle
Aika ja paikka
Orhat ja harjoittelu ajoittuvat syksyyn 2021 limittäin aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitotyön harjoittelun kanssa.
Aikataulu opiskelijan vahvistettujen harjoittelupaikkavarausten mukainen
Harjoitteluinfo ke 6.10.21
Sepäse-päivät viikoilla 45-47. Info ke 6.10 (harjoitteluinfon jälkeen)
Moniammatillinen digiklinikka 26.10, 11.11 ja 24.11.2021.
Harjoittelureflektio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Orientoiva harjoittelu 0,5 op: valmistautuminen ja osallistuminen opetukseen + tehtävien teko, osallistuminen rastipäivään.
2. ohjattu harjoittelu 4,5 op : kouluterveydenhuollon harjoittelun hyväksytty suoritus + annettujen tehtävien teko + harjoitteluinfoon ja reflektioon osallistuminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat täydentyä myöhemmin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
1. orientoiva harjoittelu: osallistuminen SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivään yläkouluilla
2. ohjattu harjoittelu 3 vk kouluterveydenhuollossa, terveydenhoitajan työkirjan hyödyntäminen opiskelun tukena. Reflektio
Tehtävät: Erillinen ohje.
Opetusmenetelmät voivat täydentyä myöhemmin.
3. moniammattillinen digiklinikka (vapaaehtoinen) 26.10, 11.11, 24.11. Harjoittelun sattuessa päällekkäin klinikkapäivien kanssa tunnit voi sisällyttää harjoitteluun.
Oppimateriaalit
Teoriaopetuksen oppimateriaali
Terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirja soveltuvin osin
Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. (toim.) 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. THL Ohjaus 7/2015. https://www.julkari.fi/handle/10024/126936
Duodecim Oppiportti: Mielenterveysongelmien kohtaaminen kouluterveydenhuollossa verkkokurssi (60min)
Duodecim Oppiportti: Mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy kouluterveydenhuollossa verkkokurssi (45min)
Oma ammatillinen portfolio
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu: https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/nuortenpalvelut/nuorisoneuvola.html
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus voivat täydentyä myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. orientoiva harjoittelu: 0.5op = 13,5 tuntia. Erilliset ohjeet.
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä järjestetään Tampereen yläkouluilla viikoilla 45-47. Rastipäivät kestävät koulusta riippuen 4-8 tuntia. Sepäse-päivää edeltää noin 1h koulutustilaisuus, jossa läsnäolovelvollisuus
2. ohjattu harjoittelu 4,5op x 27 = 121,5 tuntia. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun INFOSSA.
Tehtävät: erilliset ohjeet.
Reflektio
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus -tiedot tulevat tarkentumaan myöhemmin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yläkouluilla yhteistyössä Tampereen kaupungin eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa.
Harjoittelu tapahtuu kouluterveydenhuollossa 5 op/3 viikkoa, joka sisältää 0,5op SEPÄSE -hankkeessa toteutuvaa orientoivaa harjoittelua. Tarkemmat ohjeet harjoittelutunneista harjoittelun INFOSSA.
Moniammattillinen digiklinikka toteutuu yhdessä lääketieteen opiskelijoiden kanssa.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
SEPÄSE -seksuaali- ja päihdeseikkailu -teemapäivä toteutuu yhteistyössä Tampereen kaupungin eri toimjoiden ja järjestöjen kanssa.
Lisätiedot voivat täydentyä myöhemmin.
Ohjeet digiklinikkatyöskentelyyn tarkentuvat myöhemmin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Orientoiva harjoittelu:
hyväksytty suoritus: tehtävien tekeminen, osallistuminen sepäse -teemapäivään
Ohjattu harjoittelu:
Hylätty:
- ei kykene toteuttaminen itsenäisesti terveystarkastuksia
- ei kykene itsenäisesti arvioimaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä
- toimii epäeettisesti suhteessa asiakkaisiin ja työyhteisöön
- ei ymmärrä koulu-tai opiskeluyhteissössä toimivan terveydenhoitajan roolia
- ei osaa huomioida koululaista/nuorta osana perhettään
- ei osaa rokottaa turvallisesti
Hyväksytty:
- osaa toteuttaa itsenäisesti kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksen
- osaa itsenäisesti arvioida kouluikäisen ja nuoren lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tehdä ja tulkita seulontatutkimukset, havaita mahdolliset poikkeamat
- osaa ohjata kouluikäisen- ja nuoren ja hänen perheensä tarvittaessa jatkohoitoon
- käyttää voimavaralähtöisiä menetelmiä kouluikäisen- ja nuoren perheiden ohjauksessa
- osaa rokottaa turvallisesti
- ymmärtää terveydenhoitajan roolin koulu-ja opiskeluyhteisön terveyden edistämisen
asiantuntijana
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä