Siirry suoraan sisältöön

Hoitotiede eilen ja tänään (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV91-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2021 - 30.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.10.2021 - 24.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö
Raakel Viheroksa
Opintojakso
7K00EV91

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- tietää mitä on tiede ja mitä on hoitotiede
- tiedostaa muiden tieteiden merkityksen hoitotieteessä ja hoitotyössä
- tuntee hoitotieteen historialliset lähtökohdat nykytilan taustana
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- osaa perusteet tieteellisestä argumentoinnista ja näyttöön perustuvasta toiminnasta

Sisältö (Opintojakso)

- tiede, hoitotiede ja suhde muihin tieteisiin
- hoitotieteen historiallinen kehitys
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset tieteen ja hoitotyön käytännön kehittämisen perustana
- hoitotieteen tuottaman tiedon hyödyntäminen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
- tieteellisen argumentoinnin perusteet ja näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- opiskelijan tiedot hoitotieteen ja näyttöön perustuvan toiminnan perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

-opiskelijan tiedot hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta ovat jäsentyneitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta hoitotieteestä ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on johdonmukaista ja soveltavaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei uusintamahdollisuuksia, ei erillistä tenttiä. Verkkotehtävät tulee tehdä annetun aikataulun mukaisesti. Tarkempi tehtävien aikataulutus annetaan orientaatiossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 0-5. Arvosana muodostuu verkkotehtävien arvosanoista. Arviointi perustuu huolella tehtyyn itsearviointiin sekä opettajan arviointiin. Jos itsearviointi on tehty ilman perusteita sekä ilman kriittistä tarkastelua, se laskee asettamaasi arvosanaa (kurssin tehtävien keskiarvoa).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu täysin verkkototeutuksena Moodle-verkkoalustalla, mikä avautuu orientaation jälkeen. Ohjeet kurssin suorittamiseen läsnäolopakollisessa orientaatiossa 5.10. 2021.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset hoitotieteellliset artikkelit.
Oheislukemisena:
Eriksson K. Ym. 2016. Hoitotiede.SanomaPro. ISBN: 978-952-63-0143-3.
Kyngäs, H ja Lauri S.2004. Hoitotieteen teorian kehittäminen,
Muu ajankohtainen ja toteutuksen sisältöihin liittyvä materiaali sekä kurssialustalla (Moodle) ohjeistettu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op, 81h itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.

Sisällön jaksotus

Hoitotieteen historiallinen kehitys
- tieteenfilosofiset lähtökohdat
- hoitotiede tieteenä
- perhehoitotiede
- tieteellinen tieto ja sen tuottaminen ja soveltaminen hoitotyöhön

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei mahdollisuutta kirjatenttiin. Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Suorita kaikki tehtävät annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaisesti:
Kurssia ei voi uusia ja tehtävät tulee tehdä toteutuksen aikana. Myöhästyneitä tehtäviä ei tarkisteta. Kurssi sulkeutuu automaattisesti toteutusajan jälkeen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä määräaikaan mennessä
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- arviointikriteerit eivät täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- oma pohdinta on puutteellista
- Lähteiden käyttö jää suppeahkolle tasolle
- arviointikriteerit täyttyvät osittain tai niukasti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä ja
oma pohdinta on johdonmukaista.
- Lähteitä on käytetty laajasti.
- arviointikriteerit täyttyvät

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- oma pohdinta on johdonmukaista ja soveltavaa
- lähteitä on käytetty laajasti ja monipuolisesti
- arviointikriteerit täyttyvät

Siirry alkuun