Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.07.2021 - 08.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.08.2021 - 19.09.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tiia Lehtinen
Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö
Mervi Juntunen
Opintojakso
7K00EV73

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.

Sisältö (Opintojakso)

- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö:
Ohjausosaamisen video ja siitä tehty ryhmäessee, johon liitettynä opiskelijakohtainen itsearviointi. Itsearviointi ja osallistuminen voivat vaikuttaa henkilökohtaisella tasolla esseen numeeriseen arviointiin( eli ryhmän jäsenille voi tulla eri numero itsearvioinnin sekä osallistumisen tasosta riippuen). Esseen palautus myöhässä huomioidaan arvioinnissa. Numeerinen arviointi 0-5.

Vertaisarviointi:
Huolellisesti ja perustelluilla argumenteilla tehdyllä vertaisarvioinnilla voi olla nostava vaikutus arvosanaan.

Verkkokurssien tehtävien palautus (päivämäärä) mennessä. Verkkokurssit arvioidaan hyväksytty/hylätty.
(paitsi verkkokurssiin liitetty ohjausosaamisen video/ryhmäessee arvioidaan numeraalisesti)

Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

Kurssin kokonaisarvosanan saamiseen vaikuttaa kurssin kaikkien tehtävien tekeminen tehtävänannon mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssin oppimisympäristö sijaitsee Tuni Moodlessa.
Toteutussuunnitelma ja lukujärjestys voivat päivittyä ennen orientaatiota.
Verkkotyöskentely, kirjallinen työ ryhmätyöskentelynä, ohjaustehtävä ryhmätyönä (videon tekeminen) itsenäinen työskentely, vertaisarviointi.

Oppimateriaalit

• Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus?
Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
• Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja
terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
• Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus,
2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
• Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-
hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
• Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
• Kaikki tehtävien ohjeistuksissa osoitetut lähdemateriaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria: orientaatio ja tehtävien ohjeistuksien antaminen 2h-4h. Toteutuksen orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus. Orientaatio tapahtuu Teams tai zoom ympäristössä.
Ohjausosaamisen tehtävien esitykset etäseminaarina (läsnäolovelvollisuus)

Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja 2h

Opiskelijan ajankäyttö yhteensä 3 op=81h

Sisällön jaksotus

Ryhmätyö (3-4 henkilöä):
1. Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa (video). Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan joko osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin tai kirjallisella vertaisarvioinnilla niiden ryhmien töistä, jotka jäi seminaarissa näkemättä.
2. Ohjausosaamisen essee /ryhmäraportti erillisen ohjeen mukaan. Tätä samaa esseetä työstetään kirjoitusviestinnän pajoissa.
3 . Videon vertaisarviointi suullisesti esityseminaarissa sekä esseen vertaisarviointi yhdelle ryhmälle kirjallisesti.
Esseen palautuspäivä ja vertaisarvioinnin palautuspäivä (päivämäärä).


Yksilönä tehtävät verkkokurssit:
Poikkeuksena on verkkokurssiin liitetty ohjausosaamisen tehtävä.
1.Verkkovuorovaikutusosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
2. Verkko-ohjausosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
Verkkokurssit valmiina viimeistään: (päivämäärä).



OSA 2: KIRJOITUSVIESTINTÄ
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä.
Essee, josta vähintään 50 % tulee olla workshoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan kirjoitusviestinnän opettajan ohjeistuksella toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
- Ei osallistu pakollisiin orientaatiokertaan ja/tai seminaaripäivään
- Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
- Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
- Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin
- Ei tiedä ohjaamisen keskeisiä teorioita ja käsitteitä
- Ei tunnista keskeisiä ohjaustyön menetelmiä
- Ei tunnista sähköisiä ohjausmateriaaleja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi
- Tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin
- Osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan.
• Osallistuu ryhmätöihin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti, oivaltavasti sekä
soveltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin
- Osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- Analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti

Siirry alkuun