Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP00-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2021 - 31.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 24.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 160
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Niina Syrjälä
Mari Rytisalo
Marita Mäki
Anu Kallionpää
Vastuuhenkilö
Niina Syrjälä
Opintojakso
3H00DP00

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy markkinoinnin perusperiaatteisiin sekä yrityksen kilpailukeinoihin. Opiskelija perehtyy myös asiatyylisen ja kohderyhmän huomioonottavan viestinnän periaatteisiin sekä omien esiintymisvalmiuksien kehittämiseen.

MARKKINOINTI 2 op
Opiskelija
- tietää 2020-luvun markkinoinnin perusperiaatteet
- osaa määritellä yrityksen kannattavat kohderyhmät ja kohdentaa toimintaa niille
- osaa määritellä markkinoinnin kilpailukeinot ja käyttää niitä yrityksen markkinoinnissa
- osaa tehdä aloittavalle pienyritykselle markkinointisuunnitelman.

LIIKEVIESTINTÄ 1 op
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyttä asiatyylisen viestinnän periaatteisiin
- osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan osana ammattitaitoaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja hyvää ilmapiiriä edistävästi kokouksissa ja neuvotteluissa.

ESIINTYMISTAITO 2 op
Opiskelija
- tuntee omat vahvuutensa esiintyjänä ja osaa hyödyntää niitä esiintymistilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyttä esitystekniikkaan ja havainnollistamisen eri keinoihin
- osaa toimia tavoitteellisesti ja vuorovaikutteisesti työelämän viestintätilanteissa
- tuntee keinoja jännityksen hallitsemiseen ja ymmärtää sen olevan osa esiintymistaitoja.

Sisältö (Opintojakso)

MARKKINOINTI
Mitä osa-alueita kuuluu markkinointiin?
Mitä segmentointi tarkoittaa ja miten sitä hyödynnetään?
Mitä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä yrityksen markkinointisuunnitelma sisältää?

LIIKEVIESTINTÄ
Mitä tarkoittaa hyvä ja sujuva asiatyyli?
Miten kohderyhmälähtöisyyttä toteutetaan käytännön yhteisöviestinnässä?
Miten laaditaan keskeisimmät liikeviestinnän dokumentit (sähköposti, kaupankäynnin asiakirjat, tiedote)?
Kuinka omaa viesintäosaamistaan voi arvioida ja kehittää?

ESIINTYMISTAITO
Mikä on viestinnän merkitys työorganisaatiossa?
Miten kohdennetaan, havainnollistetaan ja jäsennetään omaa viestintää?
Kuinka vakuuttaa kuulijat tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti?
Miten laaditaan kiitettävä puhe-esitys?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

MARKKINOINTI
Opiskelija tietää, mitä kuuluu markkinoinnin perusteisiin ja segmentointiin. Opiskelija osaa laatia tyydyttävän markkinointisuunnitelman.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot, mutta opiskelijan analysointi ja reflektointi liittyen viestintään laajempana ilmiönä sekä omaan viestintäkäyttäytymiseen on heikkoa tasoa. Opiskelija ei sovella viestintään liittyvää teoreettista tietoa omaan viestintäkäyttäytymiseen eikä mainittavaa kehitystä ole täten havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

MARKKINOINTI
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteet ja segmentointiin liittyvät asiat.
Opiskelija hallitsee markkinointisuunnitelman tekoprosessin ja sisällön.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot perusteellisesti, ja osaa analysoida omaa ja muiden viestintäkäyttäytymistä hyödyntäen teoreettista tietopohjaa. Opiskelijan omassa viestinnässä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa on nähtävillä kehitystä mikä omalta osaltaan kertoo teemaan liittyvästä soveltamis- ja oppimiskyvystä ja motivaatiosta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

MARKKINOINTI
Opiskelija osaa soveltaa kiitettävästi markkinoinnin perusperiaatteita ja segmentointia.
Markkinointisuunnitelma on tehty huolellisesti ja laajasti, se sisältää oivaltavaa pohdintaa.Tehtävä on harkittu ja hiottu kokonaisuus.

ESIINTYMISTAITO
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävänannot perusteellisesti ja innovatiivisesti. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida omaa ja muiden viestintäkäyttäytymistä hyödyntäen teoreettista tietopohjaa. Opiskelijan oma viestintä niin yksilö- kuin ryhmätilanteissa on hallittua ja tarkoituksenmukaista mikä osaltaan kertoo teemaan liittyvästä soveltamis- ja oppimiskyvystä ja motivaatiosta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

LIIKEVIESTINTÄ
Hyväksytty
Opiskelija osallistuu lähikertojen teoriaopetukseen ja palauttaa opintojakson kirjalliset tehtävät (sähköposti, kaupankäynnin dokumentit ja tiedote) ohjeiden mukaisesti ja annetussa aikataulussa.

Aika ja paikka

Opetus alkaa elokuussa ja päättyy lokakuussa 2021. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodlesta löytyvät tarkemmat ajankohdat tenteille.
Esiintymistaito: tenttiä ei ole, uusintamahdollisuus sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Markkinointi: viikkokohtaiset verkkotestit, joiden ajankohdat tulevat Moodle-alueelle. Uusintamahdollisuus sovitaan opintojakson opettajan kanssa.
Viestintä: Kirjallisten tehtävien ajankohdat Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

MARKKINOINTI:
Kurssin arviointi koostuu
- yksilöverkkotestien numeroista, jotka arvioidaan numeroarvosanoilla T1-K5 (30% kokonaisarvosanasta)
- vertaisarvioitavista ryhmätehtävistä, jotka arvioidaan asteikolla tyydyttävä - hyvä - kiitettävä (20% kokonaisarvosanasta)
- markkinointisuunnitelman lopullisesta palautuksesta, joka arvioidaan asteikolla T1-K5 (50% kokonaisarvosanasta).

ESIINTYMISTAITO:
- Läsnäolo kaikilla (yht. 5) kontaktikerroilla; poissaolon korvaaminen asianmukaisella tuotoksella (hyväksytty/hylätty)
- Tunneilla tehtävien harjoitusten ja tehtävien suorittaminen (hyväksytty/hylätty)
- Oppimispäiväkirja sisältäen yhteensä 10 tehtävänantoa; puutteellisuus vaikuttaa alentavasti arvosanaan arviointikriteeristöön pohjautuen (asteikko 0-5, 50 %)
- Vaikuttava puhe (asteikko 0-5, 50 %)

VIESTINTÄ
- Läsnäolo kaikilla yhteensä 3 kontaktikerralla. Poissaolon korvaaminen asianmukaisella tuotoksella (hyväksytty/hylätty).
- Tunneilla tehtävien harjoitusten ja tehtävien suorittaminen (hyväksytty/hylätty).
- Yksi kirjallinen tuotos arvioidaan asteikolla 0-5, josta viestinnän osuuden arvosana muodostuu.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä kurssilla mm. etäopetus, tiimioppiminen, itsenäinen opiskelu.
Esiintymistaito: lähi- ja etäkontaktitunnit, keskustelut, harjoitukset ja tehtävät.
Markkinointi: etä- ja verkko-opetus, harjoitukset ja tehtävät.
Viestintä: etä- ja verkko-opetus ja harjoitukset.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Moodlessa kurssin alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jokaisen kurssiosion osalta kerrotaan tarkemmin kurssin alkaessa.

Sisällön jaksotus

Markkinointi 2op: yhteinen aloitus etäluentona 2 t, sen jälkeen itsenäisesti suoritettavat viikkokohtaiset osiot. Lähikontaktikerta 2 t, itsenäinen opiskelu kurssimoduulien mukaan 52 t.
Esiintymistaito 2op: 3 t X 5 kontaktikertaa = 15 t; 66 t itsenäistä opiskelua annettujen ohjeiden mukaan.
Liikeviestintä 1op: 3 t x 3 kontaktikertaa ja kirjalliset harjoitukset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esiintymistaito: Ei ole.
Markkinointi: Ei ole.
Viestintä: Ei ole.

Siirry alkuun